AVG, cookies en co – Wat u moet weten over e-commerce!


Gegevensbescherming is altijd een hot topic geweest in het bedrijfsleven, maar AVG, cookies en andere onderwerpen zijn sinds 25 mei 2018 verplichte kost voor ondernemers. Het maakt niet uit of u e-commerce exploiteert, een blog aanbiedt of zelfs een compleet platform uw product is – zonder correcte omgang met gegevens dreigen desastreuze sancties. In dit bericht leer je alles over de verordening gegevensbescherming, wat cookies zijn en waarom een toestemmingsmanager deel uitmaakt van elke webexit.

Toestemmingsoplossing voor online winkels

De AVG: vijf letters die alles veranderen

Achter deze afkorting, die je vast al eerder is opgevallen, staat de term Algemene Verordening Gegevensbescherming. Deze verordening is uitgevaardigd door de EU en regelt de verwerking van persoonsgegevens. Deze omvatten, maar zijn niet beperkt tot, het delen van persoonlijke informatie met derden, het GDPR-concept van gegevensminimalisatie en de implicaties van het delen van persoonlijke informatie zonder toestemming. De AVG geldt zowel in de publieke als de private context en in de hele EU. Het doel is om alle persoonlijke gegevens in de EU te beschermen en tegelijkertijd het vrije verkeer van gegevens op de Europese interne markt te waarborgen. Tot dan toe waren veel bedrijven niet adequaat omgegaan met gegevensbescherming of waren ze onzorgvuldig omgegaan met de gegevens van hun gebruikers of klanten.

De AVG maakte hier eindelijk een einde aan en dwong veel bedrijven om voor het eerst specifiek met dit onderwerp aan de slag te gaan. Volgens de AVG is de verwerking van persoonsgegevens alleen toegestaan met uitdrukkelijke toestemming. Wat eenvoudig klinkt, is vooral explosief op internet. Want dankzij geavanceerde trackingsoftware kunnen persoonlijke gebruikersgegevens eenvoudig worden verkregen, zelfs als de gebruiker zelf geen gegevens vrijgeeft, bijvoorbeeld in een formulierveld.

In feite gaan de mogelijkheden van moderne online technologie veel verder, omdat gebruikers ook indirect kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van hun IP-adres en gecombineerd met andere persoonlijke kenmerken tot een individueel profiel. Opzettelijke overtredingen van de AVG worden streng bestraft. In dit geval moeten bedrijven hoge boetes of gevangenisstraffen tot twee jaar verwachten.

Wat zijn cookies precies?

Iedereen die voor het eerst een website bezoekt, zal hoogstwaarschijnlijk worden gevraagd of de cookies van de site moeten worden geaccepteerd. Dit zijn niets meer dan kleine tekstbestanden die in de browser kunnen worden opgeslagen en daar persoonlijke informatie kunnen verzamelen. Het gebruik ervan is niet beperkt tot conventionele desktop-pc’s of laptops, maar is ook mogelijk op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Ze kunnen verschillende doelen dienen, maar worden meestal gebruikt om websitegebruikers te identificeren.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Dit kan om vele redenen gunstig zijn. Als u bijvoorbeeld wilt dat een website uw winkelwagentje, zoektermen of uw gebruikersinformatie onthoudt, doen de kleine tekstbestanden precies dat. Aan de andere kant kunnen ze ook de browsergeschiedenis opslaan, die op zijn beurt informatie geeft over persoonlijke interesses en gewoonten. Dit soort informatie is natuurlijk uitermate interessant voor adverteerders, zeker in e-commerce. Omdat u hier een absoluut authentiek profiel krijgt, waarop individuele advertenties optimaal kunnen worden aangepast.

Aangezien in de kleine tekstbestanden uiteraard gevoelige persoonsgegevens worden opgeslagen, is het volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming absoluut noodzakelijk dat de gebruiker hier persoonlijk mee instemt. Want op het zonder toestemming vrijgeven van persoonsgegevens kunnen hoge boetes staan.

Wat nu voor gegevensbescherming?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming is slechts bedoeld als eerste stap in een bredere campagne voor nog meer bescherming van persoonsgegevens. De ePrivacy-richtlijn zal in de nabije toekomst in werking treden. Dit is een nog preciezere hand-out voor de bescherming van persoonsgegevens in elektronische communicatie binnen en buiten e-commerce. Aangezien de ePrivacy-richtlijn nog niet definitief is, zijn er nog enkele wijzigingen te verwachten.

Los veel taken op met één tool

Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming werd het standaard dat gebruikers een expliciete toestemmingsverklaring moesten geven voordat hun gegevens werden opgeslagen.
Dus als u eerder op het gebruik van cookies hebt vertrouwd om uw producten op de markt te brengen, moeten uw gebruikers expliciet akkoord gaan met het plaatsen van cookies in hun browsers. De opslag van verdere persoonlijke gegevens voor doeleinden zoals marketing of analyse, zoals het IP-adres, is zonder toestemming niet meer mogelijk.

 

Blijf op de hoogte!

Abonneren op de nieuwsbrief

Dit zijn echter slechts enkele van de feitelijke factoren waarmee rekening moet worden gehouden om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Ondernemers die in de eerste plaats hun dagelijkse business willen regelen, hebben op dit moment een krachtige en gebruiksvriendelijke oplossing nodig. Bedrijven kunnen daarom niet om een aanbieder van toestemmingsbeheer heen. Dit is een serviceprovider die de toestemming van websitebezoekers voor zijn gebruikers beheert en tegelijkertijd de gegevens voorbereidt voor gebruik in marketing. Het belangrijkste doel van een toestemmingsmanager is echter om de website van de klant in overeenstemming te brengen met de regelgeving.

De Consent Manager biedt deze voordelen:

De Consentmanager is een volledig geïntegreerde tool die het voor bedrijven veel gemakkelijker maakt om te voldoen aan alle bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en toch gegevens te verzamelen voor reclamedoeleinden. De toestemmingstool is compatibel met advertentieservers zoals GAM/AdSense en andere, biedt een uitgebreid portfolio van privacyfuncties en is beschikbaar in vier verschillende pakketgroottes. Voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de CCPA (California/USA Privacy Policy) omvat deze tool toestemmingslogboeken, een beveiligde database met serverlocatie in de EU en automatische blokkering van codes en cookies.

Naast monitoring is de kern een cookiecrawler, die automatisch één keer per dag je website doorzoekt en een automatische conformiteitscontrole met de Algemene Verordening Gegevensbescherming en automatische cookieclassificatie uitvoert. De cookiecrawler identificeert ook nieuw gevonden providers en exporteert de cookielijst via tal van interfaces. De Consentmanager biedt u tal van mogelijkheden om uw site AVG-compliant te maken en voor de zekerheid te blijven. U kunt de tool aanpassen aan uw ontwerp en uw logo toevoegen.

Bovendien biedt de toestemmingsmanager u tal van rapporten en A/B-testen en optimalisatiesuggesties. Verder is de tool eenvoudig te integreren, beschikbaar in meer dan 30 talen en volledig veilig in Europa.

Beveilig nu en implementeer Consent Manager!

Bent u verantwoordelijk voor gegevensbescherming in een bedrijf of wilt u de conformiteit van uw KMO met de Algemene Verordening Gegevensbescherming verder verbeteren? Dan is het nu het juiste moment om een volledig geïntegreerde oplossing zoals de Consent Manager te implementeren – ongeacht of u actief bent in e-commerce of actief bent in een ander segment. Bescherm uw bedrijf tegen harde sancties, want bijna geen enkele functionaris voor de bescherming van menselijke gegevens kan werken met de precisie van een krachtige tool. Op deze manier kunt u uzelf beschermen tegen dure fouten en op weg zijn naar succes. Maak nu kennis met Consent Manager en profiteer!


meer opmerkingen

EDPB opinion on pay or consent model
Nieuw, Rechts

Het recente besluit van de EDPB over ‘Consent or Pay’-modellen voor onlineplatforms

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Duitsland (Hamburg) hebben de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) om advies gevraagd over de vraag of grote online platforms “consent or pay”-modellen kunnen gebruiken voor gedragsmatige reclame op basis van een geldige en vrijwillige basis. toestemming van de gebruiker. De achtergrond was Meta’s introductie van een abonnementsmodel […]
New regulations US 2024
Rechts

Nieuwe Amerikaanse privacywetten worden van kracht in 2024: Update uw VS-specifieke privacy-instellingen

In de Verenigde Staten zullen in de tweede helft van 2024 nieuwe wetten inzake gegevensbescherming van kracht worden – in Florida, Texas, Oregon en Montana . Bedrijven die in deze staten actief zijn of klanten in deze staten hebben, moeten hun gegevensbeschermingspraktijken herzien om naleving van de nieuwe wetgeving inzake gegevensbescherming te garanderen. Om dit […]