Algemeen

IAB TCF 2.2: Alle feiten, tijdlijn en hoe het nu te gebruiken


De IAB heeft zijn nieuwste versie van het Transparency and Consent Framework (IAB TCF 2.2) uitgebracht en brengt een aantal belangrijke wijzigingen voor uitgevers met zich mee.

Wat is de IAB TCF?

Het IAB TCF is een raamwerk van richtlijnen en technische standaarden waarmee uitgevers en aanbieders toestemmingsinformatie kunnen verzamelen en uitwisselen, of in eenvoudige bewoordingen: Het TCF is hoe een aanbieder (bijvoorbeeld een adverteerder op uw website) begrijpt welke beslissingen door bezoekers worden genomen . De TCF standaardiseert het verzamelen, communiceren en begrijpen van toestemmingsinformatie. Hierdoor kan de aanbieder zijn gedrag aanpassen, b.v. B. Om niet-gepersonaliseerde advertenties weer te geven in plaats van datagestuurde gepersonaliseerde advertenties.

Waarom zou ik het IAB TCF op mijn website gebruiken?

In principe ondersteunen alle grote reclamebedrijven de IAB TCF als Standard en nemen ze als leveranciers deel aan de TCF Global Vendor List (GVL). Deze bedrijven zijn voor het tonen van hun advertenties afhankelijk van de signalen die zij via het IAB TCF ontvangen. Als deze toestemmingssignalen (de zogenaamde “TC-string”) ontbreken, weigeren de meeste adverteerders om advertenties weer te geven . Als u als uitgever geen gebruik maakt van het TCF, loopt u waarschijnlijk advertentie-inkomsten op uw website mis.

Wat heeft het IAB TCF met Google te maken?

Google is een van de grootste advertentiebedrijven ter wereld. Met diensten als Google AdWords, Google AdSense, Google Ad Manager, Google AdMob of Google AdX speelt Google voor de meeste websites een belangrijke rol als het gaat om adverteren op hun website. Onlangs heeft Google aangekondigd dat het zijn advertentiebeleid gaat aanscherpen en alleen advertenties gaat weergeven als er een geldig IAB TCF 2.2-signaal is . Dit is van invloed op de platforms AdSense, Ad Mob of Ad Manager voor gebruikers in de EER en het VK. Dit nieuwe beleid gaat in het vierde kwartaal van dit jaar in. Websites en apps die Google-advertenties willen weergeven, moeten een CMP implementeren die IAB TCF 2.2 ondersteunt en is gecertificeerd door Google .

Is consentmanager Google TCF 2.2 gecertificeerd?

Ja, consentmanager heeft het certificeringsproces voor zowel IAB TCF- als Google TCF-certificering al doorlopen.

Wat is het verschil tussen TCF 2.0/2.1 en 2.2?

In 2019 is de IAB TCF 2.0 uitgebracht. Vanwege het conflict met de Belgische APD heeft de IAB een nieuwe versie van de IAB uitgebracht (versie 2.2) om enkele van de aan de orde gestelde problemen aan te pakken. De belangrijkste verschillen zijn:

  • Hogere eisen voor weergegeven informatie voor providers (bijv. gegevenscategorieën, bewaartermijnen, …)
  • Hogere eisen van gerechtvaardigd belang en verwijdering van gerechtvaardigd belang voor specifieke doeleinden
  • Verwijdering van bepaalde technische kenmerken (bijv. IAB TCF CMP API getTCData-opdracht)

Voor een website- of app-eigenaar hebben de meeste van deze wijzigingen geen andere gevolgen dan een kleine wijziging in de weergegeven informatie.

Tijdlijn: wanneer kan ik beginnen? Wanneer moet ik het gaan gebruiken?

Het “oude” TCF 2.0/2.1 is nog steeds geldig en kan worden gebruikt tot het einde van de overgangsperiode, die is verlengd tot 20 november 2023 . Vanaf dit moment is alleen de TCF 2.2 geldig. De consentmanager is al begonnen met het ondersteunen van TCF 2.2 – websites kunnen indien nodig al overstappen van 2.0 naar 2.2 .

Maar: alle aanbieders moeten hun registratie bij de IAB GVL bijwerken. Bovendien moeten providers hun technologie updaten om de TCF 2.2-signalen te begrijpen en te ondersteunen. Dit vereist bij de meeste aanbieders een handmatig proces en kost dus tijd. Het is dan ook te verwachten dat veel aanbieders tijd nodig hebben om zich aan te passen. We raden u daarom aan om niet voor november over te stappen op IAB TCF 2.2 , aangezien dit kan leiden tot verlies aan advertentie-inkomsten voor uitgevers.

Hoe kan ik beginnen?

Als u wilt overstappen naar TCF 2.2, kunt u dat doen in uw consentmanager account door naar:

(oude weergave) menu> CMP’s> Bewerking> Andere opties> IAB TCF:

(nieuwe weergave) menu> CMP’s> Andere opties> IAB TCF:

Worden alle gebruikers opnieuw gevraagd of ik upgrade naar TCF 2.2?

Nee. De oude toestemmingssignalen zijn nog steeds geldig en zullen ook na november 2023 door het CMP worden gebruikt.

Waarom zijn er nieuwe s-leveranciers met de upgrade? Is dat goed?

Niet alle aanbieders die bij IAB TCF 2.0 geregistreerd waren, zijn ook bij 2.2 geregistreerd. Met de overstap naar 2.2 hebben deze aanbieders inmiddels hun status als IAB-aanbieder verloren. Dit betekent dat de IAB-ID verloren gaat (ID zonder “s” of “c” ervoor) en alleen de systeem-ID (die met een “s” ervoor) kan worden gebruikt voor de provider.

Helaas betekent dit ook dat de automatische toewijzing van doeleinden verloren gaat. Dit betekent dat de betreffende aanbieders nu handmatig aan een doel moeten worden toegewezen.


meer opmerkingen

Nieuw

Nieuwsbrief 03/2024

NIEUW: Klokkenluiderstool Met genoegen kondigen wij de release aan van onze nieuwe klokkenluiderssoftware. De software is ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van de EU-klokkenluidersrichtlijn. Onze software biedt uw medewerkers nu een eenvoudige en veilige manier om zorgen te melden. Klokkenluiders kunnen eenvoudig en anoniem hun melding doen via een formulier op uw website […]
videos

Webinar: Geen cookies = omzetverlies?

De online wereld staat voor grote veranderingen, vooral voor uitgevers en adverteerders. Op 11 maart organiseerden we samen met Refinery89.com het webinar ‘Geen cookies = inkomstenverlies’ om een ​​kijkje in de toekomst te nemen. Het webinar vond plaats in het Engels. De volgende onderwerpen werden besproken: Overzicht Het webinar bood waardevolle inzichten in hoe uitgevers […]