Algemeen

Facebook Pixel AVG-compatibel maken


Sinds 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Het heeft een grote impact op de gegevensbescherming op online gebied. Dit geldt zowel voor websites en webshops als voor social media. De Facebook-pixelcookie wordt ook beïnvloed door de hervorming van de EU-gegevensbescherming, die complexe regelgeving voor cookies en gegevensbescherming definieert. Een belangrijke regeling in dit verband is de toestemming van de gebruikers die worden beïnvloed door de tracking door de pixels.

een duim omhoog teken met witte achtergrond

Dit artikel biedt u een waardevolle samenvatting van het zeer actuele onderwerp hoe u Facebook-pixels AVG- compliant kunt maken. Heb je nog vragen? Als professionele Consent Management Provider (CMP) is Consentmanager specialist voor alle onderwerpen die te maken hebben met Facebook-pixels en cookies.

Wat regelt de AVG?

Zelfs jaren na de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU weten veel exploitanten van commerciële websites nog steeds niet wat het verband is tussen de regels en de Facebook-pixelcookie in het bijzonder en online tracking in het algemeen. Daarom geeft dit eerste deel u een overzicht van de verbinding tussen Facebook Pixel en privacy.

De AVG is ontwikkeld om de persoonsgegevens te beschermen van alle mensen die in contact komen met bedrijven, openbare instellingen, stichtingen, clubs, verenigingen en andere soortgelijke instellingen. Het verzamelen, verwerken, opslaan en verwijderen van deze gegevens – ook via de Facebook-pixelcookie – is nu onderworpen aan uitgebreide regelgeving. Het niet naleven van de voorschriften van de AVG, die een aanvulling vormt op de Federale Wet Bescherming Persoonsgegevens (BDSG) in de Bondsrepubliek Duitsland, kan worden onderworpen aan strenge sancties. Het is daarom raadzaam om de regelgeving precies te kennen en te volgen als je Facebook Pixel GDPR-compliant wilt maken. Dit artikel is bedoeld om u te ondersteunen bij de wettelijk conforme implementatie.

Facebook Pixel en AVG – zo is alles met elkaar verbonden

Wat heeft de Facebook-pixel te maken met de AVG? Heel makkelijk! De Facebook-pixel kan de regelgeving inzake gegevensbescherming torpederen als de tracking niet op een juridisch veilige manier wordt gebruikt.

Maar wat is deze tracking precies?

Tracking op internet betekent dat website-exploitanten geschikte tools gebruiken om de “surfsporen” van gebruikers te volgen. Concreet verzamelen ze gegevens van gebruikers, die ze gebruiken om conclusies te trekken over hun persoon en gedrag . Het doel van dergelijke maatregelen is om online marketing efficiënter te maken voor de doelgroep en daarmee natuurlijk meer omzet te genereren. Er kan bijvoorbeeld worden bepaald of het klikken op een advertentie een aankoop van het betreffende product heeft veroorzaakt.

Het probleem met tracking zijn de gevoelige gegevens die worden verzameld via methoden zoals de Facebook-pixelcookie. “Gevoelig” betekent in deze context dat ze kunnen worden gebruikt om de persoon achter de gebruiker te identificeren. Dat kan aan de hand van persoonsgegevens, maar bijvoorbeeld ook met het IP-adres van de gebruikte computer of smartphone. En dit is precies wat niet is toegestaan, daarom is de “toestemming”, d.w.z. de toestemming van de betrokken personen, ook vereist voor de Facebook-pixelcookie.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Toestemming van gebruikers is het allerbelangrijkste

Een van de basisregels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, die natuurlijk ook het onderwerp Facebook Pixel en AVG omvat, is dat de gebruiker altijd toestemming moet geven als zijn gegevens worden opgeslagen. En: als hij zijn gegevens ter beschikking stelt, heeft hij ook het recht om de meeste weer te laten wissen. In dit verband voorziet de AVG in het zogenaamde ” recht om te worden vergeten” . Maar dat is nu juist het probleem. Immers, hoe kan iemand dergelijke rechten doen gelden als hij niet eens weet dat er gegevens van hem worden verzameld? Omdat tracking door de Facebook-pixelcookie iets is dat veel gebruikers niet eens merken. En dat is precies waarom het moeilijk is om Facebook Pixel GDPR-compatibel in te stellen.

Facebook Pixel-privacybeleid

De kritiek die op de pixel is geuit, is dat de tracking cookies persoonsgegevens uitlezen – zonder toestemming van de gebruiker. En voor een Facebook-pixelcookie is toestemming van de gebruiker een vereiste. De AVG regelt dit duidelijk in paragraaf 13 van de uitgebreide set regels:

Informatieplicht bij het verzamelen van persoonsgegevens van de betrokkene

Indien persoonsgegevens van de betrokkene worden verzameld, informeert de verantwoordelijke de betrokkene over het volgende op het moment dat deze gegevens worden verzameld:

  • de naam en contactgegevens van de verantwoordelijke en, indien van toepassing, zijn vertegenwoordiger;
  • indien van toepassing, de contactgegevens van de functionaris voor gegevensbescherming;
  • de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt…”

De gebruiker moet ook worden geïnformeerd over de rechtsgrond en eventuele ontvangers van persoonsgegevens.

Voor het gebied van Facebook Pixel en AVG betekent dit alles dat de gebruiker a) op de hoogte moeten zijn van het verzamelen van cookies op een website en b) moet er ook mee instemmen.

het woord facebook gespeld met scrabble-blokken op een houten tafel

Liever zonder de Facebook-pixelcookie?

Het compatibel maken van Facebook Pixel AVG vereist natuurlijk een hele reeks nauwkeurige en passende maatregelen. Maar de moeite is het waard als u de volgende lijst met voordelen van het gebruik van een Facebook-pixelcookie met toestemming van de gebruiker in overweging neemt.

Met de Facebook-pixelcookie kunt u:

  • het effectieve inzicht in het gedrag van bestaande en potentiële klanten van uw bedrijf
  • het ontwikkelen van gerichte campagnes op het gebied van social media, wat tegenwoordig zo belangrijk is
  • de ideale manier om de relevante doelgroep te bereiken met een online advertentiestrategie op maat
  • online verkoop verbeteren

De professionele strategieën voor online marketing van vandaag hebben sociale media nodig als cruciaal kanaal waarin uw doelgroep rondscharrelt. Het is dan ook van het allergrootste belang om deze prospects en klanten op een optimale manier te bereiken en aan te spreken. Het is niet opportuun om vanwege de problemen rond Facebook Pixel en DSGVO je kop in het zand te steken en af te zien van zo’n effectieve manier van online adverteren. Omdat online adverteren de basis is geworden voor ondernemerssucces. Er is een groot aantal onderzoeken die op indrukwekkende wijze bewijzen dat klanten – of het nu B2B of B2C is – tegenwoordig internet gebruiken om geschikte bedrijven, producten en diensten te onderzoeken. Dit betekent dat zowel websites en webshops als advertenties rondom social media essentieel zijn voor efficiëntie en succes.

 

Blijf op de hoogte!

Abonneren op de nieuwsbrief

Een tussenconclusie

De Facebook-pixelcookie is een handige methode om gebruikers te volgen als basis voor het creëren van online campagnes waar u en uw bedrijf op lange termijn profijt van hebben. Maar omdat Facebook Pixel gegevens van gebruikers verzamelt, zijn de bepalingen van de AVG van toepassing met betrekking tot cookies. Wat betekent dat concreet voor jou als potentiële gebruiker van de Facebook Pixel? Waar moet u als websitebeheerder rekening mee houden om Facebook Pixel AVG-compliant in te stellen?

Met deze tien punten kunt u Facebook-pixelcookies implementeren met toestemming van de gebruiker in overeenstemming met de gegevensbescherming. Dit is natuurlijk een dekenstandaard. U kunt de op maat gemaakte oplossing voor een Facebook-pixelcookie krijgen van Consentmanager als gespecialiseerde aanbieder van toestemmingsbeheer.

1. Het juiste privacybeleid van Facebook Pixel

Om Facebook Pixel DSGVO-compliant te kunnen gebruiken, is een Facebook Pixel -verklaring van gegevensbescherming voor de website, de online shop of de Facebook-pagina in kwestie een onmisbare basis. In deze privacyverklaring moet je aangeven dat je cookies gebruikt. Ze beschrijven wat voor soort cookies – zoals een Facebook-pixelcookie – ze zijn en wat hun doel is. Eén ding is bijzonder belangrijk: informeer de gebruiker dat hij het recht heeft om op elk moment bezwaar te maken tegen het gebruik van Facebook-pixels en andere trackingmethoden. Dit recht van bezwaar is een belangrijk recht dat moet worden nageleefd rond het gebruik van Facebook Pixel en de AVG-regelgeving.

2. De toestemmingstekst

Veel website-exploitanten zijn van mening dat punt 1 (de verwijzing in de gegevensbeschermingsverklaring naar het gebruik van Facebook-pixels voor AVG-conformiteit van de tracking) voldoende is. Maar dat is niet het geval. De gebruiker moet toestemming geven voor het gebruik van Facebook Pixel Cookie Consent, d.w.z. actief ermee instemmen dat hij het gebruik van tracking goedkeurt. Deze toestemming is een essentieel criterium voor een website om op een juridisch veilige en volledige manier akkoord te gaan met Facebook Pixel en de AVG, in die zin dat de rechten van de gebruiker op een juridisch veilige en volledige manier worden geïmplementeerd. Met de toestemmingstekst wordt de toestemming van de websitebezoeker opgesteld.

een computerscherm met een Facebook-pagina op het display"

3. De plaatsing van de toestemmingstekst

Het is belangrijk dat gebruikers de tekst voor toestemming of bezwaar echt herkennen. Het prominent plaatsen van de toestemmingstekst is dan ook de boodschap, hier zijn twee mogelijkheden voor, die ook nog eens AVG-compliant zijn. Ofwel gebruik je de klassieke banner voor de Facebook Pixel Cookie Consent of je toont een pop-up op de website waarmee de bezoeker gemakkelijk toestemming kan geven voor tracking. In deze context kunnen bezoekers meestal verschillende opties voor toegestane tracking selecteren.

4. Definieer de reikwijdte van de tracking

De mate waarin u als websitebeheerder de tracking plant, is ook belangrijk voor de gegevensbeschermingsverklaring en de toestemmingstekst. Een belangrijke term in dit verband is de zogenaamde “uitgebreide vergelijking” . De naam is programma. Gegevens die door Facebook Pixel worden verzameld, moeten ook worden vergeleken met gegevens van klanten die al door het bedrijf zelf zijn verzameld. Een voorbeeld zijn klantenlijsten, maar ook e-mailadressen die mogelijk zijn gegenereerd door abonnementen op nieuwsbrieven. Deze combinatie van gegevens en Facebook-pixels kan een aanzienlijke impact hebben op de gegevensbescherming, omdat het mogelijk is om gebruikers te identificeren.

5. Maak de juiste keuze tussen opt-in en opt-out procedures

U moet zeker op de hoogte zijn van deze twee procedures. Omdat ze van groot belang zijn voor de juiste implementatie om Facebook Pixel DSGVO compliant te maken. De twee methoden om toestemming te geven voor tracking door de gebruiker verschillen doordat de gebruiker een actieve rol speelt in het opt-in-proces om toestemming te geven. Dit wordt bijvoorbeeld gegeven door het actief selecteren van de opties (en de bijbehorende omvang) van tracking. De vereisten met betrekking tot het gebruik van Facebook-pixels op het gebied van gegevensbescherming worden beter geïmplementeerd in opt-in-procedures . Bij uitgebreide gegevensvergelijking is de procedure van uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker wettelijk verplicht. Bij de opt-outprocedure daarentegen wordt toestemming standaard als vanzelfsprekend beschouwd en moet de gebruiker er mogelijk actief bezwaar tegen maken.

6. Selectie van data

Als beheerder van een commerciële website moet u zorgvuldig analyseren welke gegevens u van gebruikers verzamelt. Dit is ook een van de principes van de AVG dat alleen gegevens worden verzameld die een specifiek doel dienen. Voorbeeld uit het gebied van nieuwsbriefabonnementen: Om u te abonneren op de nieuwsbrief is het natuurlijk essentieel om het e-mailadres van de gebruiker te vragen. Maar het telefoonnummer of geslacht zijn overbodige elementen. De situatie is vergelijkbaar met Facebook-pixels en gegevensbescherming: hoe meer plug-ins geschikt zijn voor het feit dat het anonieme pseudoniem van gebruikers niet langer op internet wordt bewaard, hoe twijfelachtiger en kritischer de procedure is vanuit het oogpunt van gegevensbeschermingsfunctionarissen .

7. Houd u aan de chronologische volgorde

Er zijn bedrijven die de functie van de trackingtool gebruiken voordat er een mogelijke intrekking door de gebruiker is. Dit is wettelijk niet toegestaan en wordt meestal al bestraft met vervelende boetes. In principe moet eerst de toestemming van de gebruiker worden aangenomen voordat de trackingmethoden worden gebruikt. Dit is ook bijzonder belangrijk als er later een gedetailleerde vergelijking is met klantenlijsten en andere gegevens die door het bedrijf zelf zijn verzameld. Als een gebruiker geen toestemming geeft en toch de website en de inhoud gebruikt, betekent dit niet dat hij akkoord gaat met de Facebook-pixelcookie!

8. Implementeer bewijs volgens AVG

Om Facebook Pixel DSGVO eerlijk te maken, is het ook noodzakelijk dat de gebruiker op elk moment informatie kan krijgen over welke gegevens door hem worden verzameld, opgeslagen en gebruikt. Twee aspecten van de AVG zijn bijzonder belangrijk om een dergelijke gegevensverwerking te kunnen bewijzen. Een daarvan is de zogenaamde gegevensbeschermingseffectbeoordeling , de andere de lijst met procedurele activiteiten die door het bedrijf worden uitgevoerd. Beide moeten worden gedaan door een professionele functionaris voor gegevensbescherming. Consentmanager kan ook een dergelijke functie vervullen als aanbieder van toestemmingsbeheer.

9. Benoem functionaris voor gegevensbescherming

Het is essentieel om de richtlijnen rond Facebook Pixel en AVG te implementeren. Het is echter ook een teken van ernst en transparantie dat de gebruiker zo goed mogelijk wordt geïnformeerd over het type en de functie van de tracking . Daarom moet de functionaris voor gegevensbescherming die in het colofon en de gegevensbeschermingsverklaring wordt vermeld, ook in staat zijn om de individuele vragen van bezoekers van de relevante websites professioneel en nauwkeurig af te handelen. Dit is vaak zelfs een voordeel bij online concurrentie, aangezien gebruikers of klanten vooral de voorkeur geven aan en vertrouwen hebben in bedrijven die rekening houden met moderne gegevensbescherming.

10. Gebruik ondersteuning

Het correct koppelen van Facebook-pixels en gegevensbescherming vereist zowel technische als juridische kennis. En deze knowhow is belangrijk. Omdat niet-naleving van de voorschriften van de AVG wordt gesanctioneerd door de gegevensbeschermingsautoriteiten. Er zijn een paar manieren waarop u de essentiële privacybescherming kunt integreren in uw online advertentie-inspanningen.

Ondersteuning bieden aan u:

  • Kant-en-klare plug-ins die Facebook Pixel Cookie en toestemmingsverzoek combineren
  • de bevoegde functionaris voor gegevensbescherming die de koppeling van Facebook Pixel en AVG op een wettelijk compliant manier implementeert
  • het gespecialiseerde webbureau dat ook bij activiteiten op social media rekening houdt met gegevensbescherming
  • Consent Manager als Consent Management Provider

Aanbieders van toestemmingsbeheer zoals Consentmanager bieden een hoge mate van specialisatie als het gaat om de toestemming van mensen om hun gegevens te verzamelen en op te slaan door middel van tracking. Als u besluit een CMP-expert in te huren, heeft u het doorslaggevende voordeel dat deze ook de wettelijke wijzigingen in Facebook Pixel en AVG die van tijd tot tijd worden geïntroduceerd, integreren. Uw advertentieactiviteiten op internet zijn opgezet in overeenstemming met de voorschriften voor gegevensbescherming en u kunt zich volledig concentreren op uw kerncompetenties.

FAQ: veelgestelde vragen over Facebook Pixel en AVG

nee Uiteraard is de AVG van toepassing op alle varianten die dienen om persoonsgegevens van gebruikers te verzamelen en deze vervolgens voor hun eigen zakelijke doeleinden te gebruiken. YouTube maakt bijvoorbeeld ook deel uit van sociale media, waar gegevens worden verzameld. Facebook-pixels en gegevensbescherming zijn echter met name relevant omdat de tool op grote schaal wordt gebruikt om het succes en de strategische afstemming van advertenties te meten.

Veel bedrijven zijn van mening dat met de introductie van de AVG-regelgeving tracking niet langer in overeenstemming is met de wet. Maar er zijn zeker manieren om Facebook Pixel en AVG compatibel te maken. Waardevolle ondersteuning is beschikbaar van relevante gespecialiseerde instanties en aanbieders van toestemmingsbeheer, zoals Consentmanager. Met hun professionele inzicht in actuele wettelijke regelingen scheppen zij duidelijkheid voor de wettelijk conforme uitvoering van de maatregelen.

Problemen met Facebook Pixel Cookie en privacy? Het CMP is een perfecte partner voor alle activiteiten op internet die onberispelijk zijn volgens de wetgeving inzake gegevensbescherming. Net als bij Consentmanager herken je de juiste CMP aan een vrijblijvend advies, goede referenties, concepten op maat en een eerlijke prijs-kwaliteitverhouding. Ook is het een pré als een CMP ook de functie van functionaris gegevensbescherming op zich neemt.

Er zijn twee basismanieren om gebruik te maken van de competentie van een functionaris voor gegevensbescherming. U kunt bijvoorbeeld als grotere onderneming een competente medewerker aanstellen als functionaris gegevensbescherming of deze functie in het kader van outsourcing uitvoeren.

Van nature. Naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is essentieel voor zowel de herinrichting van een website als de doorstart van bestaande websites. Dit wordt gecontroleerd door zowel de gegevensbeschermingsautoriteiten als door de klanten en vooral de concurrentie.

In principe wanneer persoonsgegevens worden verzameld. Hoe meer deze ertoe bijdragen dat conclusies over een bepaalde persoon kunnen worden getrokken , des te kritischer moeten methoden worden beoordeeld. Het verzamelen van gebruikersgegevens zonder toestemming is niet wettelijk compliant.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming is van toepassing op iedereen die de persoonsgegevens van geïnteresseerden of potentiële klanten verzamelt, opslaat, verwerkt en gebruikt. Typische voorbeelden zijn alle online activiteiten die te maken hebben met websites, webshops en sociale media, zoals het registreren voor een account, het inschrijven op een nieuwsbrief, deelnemen aan een prijsvraag, producten onderzoeken of formulieren gebruiken.


meer opmerkingen

EDPB opinion on pay or consent model
Nieuw, Rechts

Het recente besluit van de EDPB over ‘Consent or Pay’-modellen voor onlineplatforms

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Duitsland (Hamburg) hebben de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) om advies gevraagd over de vraag of grote online platforms “consent or pay”-modellen kunnen gebruiken voor gedragsmatige reclame op basis van een geldige en vrijwillige basis. toestemming van de gebruiker. De achtergrond was Meta’s introductie van een abonnementsmodel […]
New regulations US 2024
Rechts

Nieuwe Amerikaanse privacywetten worden van kracht in 2024: Update uw VS-specifieke privacy-instellingen

In de Verenigde Staten zullen in de tweede helft van 2024 nieuwe wetten inzake gegevensbescherming van kracht worden – in Florida, Texas, Oregon en Montana . Bedrijven die in deze staten actief zijn of klanten in deze staten hebben, moeten hun gegevensbeschermingspraktijken herzien om naleving van de nieuwe wetgeving inzake gegevensbescherming te garanderen. Om dit […]