videos

Webinar: Eindelijk cookiebanners GDPR-compliant gebruiken


Op 4 april 2023 vond samen met het Bundesverband IT-Mittelstand eV (bitmi) het webinar over het onderwerp Gebruik cookiebanners in overeenstemming met de AVG plaats. in plaats van.

We hebben onder meer de volgende onderwerpen behandeld:

introductie in de

  • rechtsgrondslagen voor de implementatie van een GDPR-conforme cookiebanner en
  • de vereisten voor de inhoud en het grafische ontwerp.
  • Voorbeeld van een cookiebanner (eerste laag, tweede laag, providergegevens)
  • Cookiebanner checklist

Link om de checklists te downloaden:

https://www.consentmanager.de/checklist-download/

De pdf voor het webinar vindt u hier om te downloaden .

Overzicht

In dit webinar bespreken we de wettelijke basisvereisten voor een cookiebanner die voldoet aan de AVG, gepresenteerd door een expert op het gebied van gegevensbescherming met vele jaren ervaring in de sector. Als het op compliance aankomt, is er geen middenweg: uw banner is compliant of niet. Daarom moeten website-eigenaren de basisvereisten (maar vaak over het hoofd gezien) van de wet begrijpen. Omdat anderen mogelijk een andere interpretatie van compliance hebben, willen we dit webinar graag gebruiken om duidelijkheid te scheppen.

Wat gebeurt er bij niet-naleving?
In het ergste geval boetes. Van een paar honderd euro tot enkele miljoenen. Voorbeelden zijn Carrefour, Amazon, Meta en Google. De boetes gaan in alle gevallen over hoe je wilt dat de cookiebanner eruit komt te zien.

Alle providers beweren dat hun tool wettelijk voldoet, wat helaas niet altijd het geval is. Het is daarom belangrijk dat u als website-exploitant bepaalt wat er in uw cookiebanner moet verschijnen en welke functies moeten worden geactiveerd. Als kleine hulp is er aan het einde van de video een checklist om ervoor te zorgen dat u aan de basisvereisten voldoet. Onderwerpen van inhoud tot grafisch ontwerp komen aan bod en de verschillende niveaus van een cookiebanner worden toegelicht. Aangezien het eerste niveau (welkomstniveau) het meest zichtbaar is, is het belangrijk dat toestemming wordt verkregen op een wettelijk conforme manier, zoals in meer detail wordt uitgelegd in de video. Op het tweede en derde niveau kunnen gebruikers hun voorkeuren gedetailleerder bijwerken, en ook hier zijn er vereisten waar gebruikers zich bewust van moeten zijn.


meer opmerkingen

EDPB opinion on pay or consent model
Nieuw, Rechts

Het recente besluit van de EDPB over ‘Consent or Pay’-modellen voor onlineplatforms

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Duitsland (Hamburg) hebben de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) om advies gevraagd over de vraag of grote online platforms “consent or pay”-modellen kunnen gebruiken voor gedragsmatige reclame op basis van een geldige en vrijwillige basis. toestemming van de gebruiker. De achtergrond was Meta’s introductie van een abonnementsmodel […]
New regulations US 2024
Rechts

Nieuwe Amerikaanse privacywetten worden van kracht in 2024: Update uw VS-specifieke privacy-instellingen

In de Verenigde Staten zullen in de tweede helft van 2024 nieuwe wetten inzake gegevensbescherming van kracht worden – in Florida, Texas, Oregon en Montana . Bedrijven die in deze staten actief zijn of klanten in deze staten hebben, moeten hun gegevensbeschermingspraktijken herzien om naleving van de nieuwe wetgeving inzake gegevensbescherming te garanderen. Om dit […]