Algemeen

Toekomst zonder cookies: wat website-exploitanten moeten weten


Drie koekjes liggend op een mobiele telefoon naast een toetsenbord

“Cookieloze toekomst”: wat betekent dat?

Cookieless Future is een term die verwijst naar het beperkte gebruik van cookies op websites. Dit geldt niet noodzakelijkerwijs voor alle cookies, maar in het bijzonder voor cookies van derden.

Als je zelf nog nooit cookies hebt gebruikt, vind je hier een korte uitleg. Cookies zijn kleine bestanden die op de computer van de gebruiker worden opgeslagen tijdens het surfen op een website. Ze worden alleen gebruikt (met toestemming) om informatie op te slaan, zoals de inloggegevens van de gebruiker of zijn browsegeschiedenis, zodat de website de gebruiker een meer op maat gemaakte gebruikerservaring kan bieden. Er zijn meer dan twee soorten cookies, maar laten we het vandaag voor het gemak hebben over de twee meest voorkomende. Enerzijds zijn er first-party cookies die door de website-exploitant worden geplaatst, anderzijds zijn er third-party cookies die door andere bedrijven (bijvoorbeeld adverteerders) worden geplaatst.

De rol van cookies bij online adverteren

Cookies spelen een belangrijke rol in de wereld van digitale advertenties, omdat ze adverteerders een grote hoeveelheid belangrijke gegevens bieden waarmee ze gebruikers relevantere en effectievere advertenties kunnen aanbieden.

Dit leidde echter tot enige kritiek en twijfels over de privacy. Critici beweren dat deze cookies “surveillancekapitalisme” aanmoedigen, dat probeert gebruikersgegevens te verzamelen voor winst. Omdat gebruikers in de meeste gevallen worden gevolgd zonder hun medeweten of toestemming.

Om deze reden heeft Google aangekondigd vanaf 2024 geen cookies van derden meer te gebruiken. Het bedrijf zou op zoek gaan naar nieuwe technologieën en benaderingen die kunnen helpen de privacy van gebruikers te beschermen en adverteerders in staat te stellen relevante advertenties weer te geven. Om deze reden ontwikkelt Google momenteel verschillende technologieën voor gegevensbescherming die bekend staan onder de term “Privacy Sandbox” . Deze sandbox maakt gebruik van technologieën zoals machine learning om mensen op basis van hun interesses in grotere, anonieme categorieën in te delen. Hierdoor kunnen adverteerders gebruikers advertenties blijven tonen die relevant zijn voor hun interesses, terwijl de anonimiteit van de gebruiker behouden blijft.

De volgende stap is meer technisch van aard, als u wilt kunt u deze overslaan en direct doorgaan naar Hoe moeten website-eigenaren en marketeers met deze situatie omgaan ?

Dus hoe werkt de Privacy Sandbox?

  1. Federated Learning of Cohorts (FLoC): In plaats van cookies te gebruiken om gebruikersgedrag te volgen, gebruikt de Privacy Sandbox FLoC. Het is een nieuw systeem dat gebruikers verdeelt in groepen met dezelfde interesses. Adverteerders kunnen zich dan op deze groepen richten in plaats van op individuen.
  2. TURTLEDOVE: TURTLEDOVE (Two Uncorrelated Requests, Then Locally-Executed Decision On Victory) stelt websites in staat gepersonaliseerde advertenties weer te geven zonder het gedrag van gebruikers op internet te volgen. In dit geval neemt de browser de reclamegerelateerde beslissingen lokaal en blijven de gebruikersgegevens privé.
  3. First Party Sets: First party sets vormen een netwerk van websites zodat ze gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. Deze samenwerking helpt alle belanghebbenden om gepersonaliseerde inhoud en advertenties te leveren en tegelijkertijd de privacy van gebruikers te beschermen.
  4. Trust tokens: Met trust tokens kunnen browsers aan een website bewijzen dat de gebruiker “echt” is zonder dat ze hun identiteit hoeven door te geven. Dit voorkomt dat bots of andere geautomatiseerde systemen het systeem manipuleren.

Wat dit betekent voor website-eigenaren

Dus zal de toestemming verdwijnen? Een duidelijk nee! U zult nog steeds expliciete toestemming van uw gebruikers moeten krijgen zolang er privacyregelgeving bestaat.

Maar misschien moet u zich aanpassen aan nieuwe technologieën. Zodra Chrome cookies van derden verwijdert, zullen website-eigenaren nieuwe manieren moeten vinden om hun publiek te bereiken en het succes van hun advertenties te meten. Dit kan het gebruik van nieuwe trackingtechnologieën of het vinden van nieuwe benaderingen van online adverteren inhouden.

Hoe moeten website-exploitanten en marketingmanagers met deze situatie omgaan?

Hier zijn enkele stappen die website-eigenaren kunnen nemen om zich voor te bereiden op de toekomst zonder cookies:

  • Maak relevante inhoud van hoge kwaliteit: aangezien contexttargeting steeds gebruikelijker wordt, moet u ervoor zorgen dat uw inhoud goed is afgestemd op uw doelgroep. Contexttargeting is een strategie waarbij Google de inhoud van een website analyseert en advertenties weergeeft op basis van de inhoud van de pagina.
  • Implementeer alternatieve trackingmethoden: Google werkt bijvoorbeeld aan een nieuwe technologie genaamd Federated Learning of Cohorts (FLoC), die gebruikers met vergelijkbaar surfgedrag groepeert in cohorten voor advertentietargeting.
  • Begrijp first-party data: verzamel en gebruik first-party data, bijvoorbeeld via nieuwsbriefabonnementen, gebruikersaccounts en activiteiten op sociale media.
  • Gebruik een platform voor toestemmingsbeheer: hoewel cookies van derden binnenkort tot het verleden zullen behoren, vereisen privacyregelgevingen zoals de AVG en CPRA nog steeds toestemming van gebruikers via first-party cookies voordat hun persoonlijke informatie wordt verzameld.

Een CMP kan uw website helpen zijn cookies te beheren en te voldoen aan dit privacybeleid, zelfs wanneer u alternatieve volgmethoden gebruikt. Een CMP is vereist, vooral als u prioriteit geeft aan uw first-party data.

  • Bouw vertrouwen op: u moet uw gebruikers niet alleen laten zien dat u voldoet aan de nieuwste regelgeving inzake gegevensbescherming, maar ook dat u hun privacy tot een prioriteit maakt door hen meer controle te geven over hun persoonlijke gegevens. Daarom is het belangrijk dat u een duidelijke en ondubbelzinnige toestemmingsverklaring geeft en uitlegt hoe u hun persoonsgegevens gaat verwerken.

In een toekomst zonder cookies zal een flexibele en krachtige CMP een belangrijk hulpmiddel zijn voor het beheren van gebruikerstoestemming en het verzamelen van gegevens. Test consentmanager CMP nu gratis.

Bereid je nu voor

Het kan tot volgend jaar duren voordat Google een besluit neemt over het eventueel verwijderen van third-party cookies. Website-exploitanten en degenen die verantwoordelijk zijn voor marketing kunnen nu echter beginnen met de voorbereidingen.
Neem nu het initiatief! Zorg ervoor dat u al compliant en gereed bent wanneer de nieuwe wijzigingen van kracht worden. Ons CMP is altijd op de hoogte van nieuwe en komende wetswijzigingen van over de hele wereld. Controleer gratis of uw website voldoet aan de AVG: klik hier om aan de slag te gaan.


meer opmerkingen

EDPB opinion on pay or consent model
Nieuw, Rechts

Het recente besluit van de EDPB over ‘Consent or Pay’-modellen voor onlineplatforms

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Duitsland (Hamburg) hebben de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) om advies gevraagd over de vraag of grote online platforms “consent or pay”-modellen kunnen gebruiken voor gedragsmatige reclame op basis van een geldige en vrijwillige basis. toestemming van de gebruiker. De achtergrond was Meta’s introductie van een abonnementsmodel […]
New regulations US 2024
Rechts

Nieuwe Amerikaanse privacywetten worden van kracht in 2024: Update uw VS-specifieke privacy-instellingen

In de Verenigde Staten zullen in de tweede helft van 2024 nieuwe wetten inzake gegevensbescherming van kracht worden – in Florida, Texas, Oregon en Montana . Bedrijven die in deze staten actief zijn of klanten in deze staten hebben, moeten hun gegevensbeschermingspraktijken herzien om naleving van de nieuwe wetgeving inzake gegevensbescherming te garanderen. Om dit […]