Nieuw

EU-wet inzake digitale diensten: impact op bedrijven


Wet digitale diensten Europese Unie

“De hele logica van onze regels is ervoor te zorgen dat technologie de mensen en de samenlevingen waarin we leven dient, en niet andersom. De Digital Services Act zal zorgen voor betekenisvolle transparantie en verantwoordingsplicht van platforms en zoekmachines en consumenten meer controle geven over hun online leven. De benoemingen die vandaag zijn gedaan, zijn een enorme stap voorwaarts om dat mogelijk te maken.”

Margrethe Vestager, uitvoerend vicevoorzitter voor een Europa dat klaar is voor het digitale tijdperk – 25/04/2023

Op 16 november 2022 is de Digital Services Act (DSA), oftewel de Digital Services Act, in werking getreden . Bedrijven moeten echter nog steeds aan een aantal verplichtingen voldoen tegen de volgende deadline , op 17 februari 2024 .

De wet is van toepassing op alle digitale diensten die consumenten verbinden met goederen, diensten of producten, vooral op “zeer grote online platforms en zoekmachines” zoals Google, legt de Europese Commissie uit. De DSA maakt deel uit van de digitale strategie van de EU ‘Europa geschikt voor het digitale tijdperk’. Het is echter slechts een kwestie van tijd voordat deze wetten de hele sector beïnvloeden. Daarom kan het voor uw bedrijf voordelig zijn om deze regels nu toe te passen.

Dit is wat de verklaring op de officiële website van de Europese Commissie zegt:

“Micro- en kleine bedrijven zullen verplichtingen hebben die in verhouding staan ​​tot hun capaciteiten en omvang, terwijl ze ervoor zorgen dat ze verantwoording blijven afleggen. Bovendien zouden micro- en kleine bedrijven, zelfs als ze aanzienlijk groeien, profiteren van een gerichte vrijstelling van een reeks verplichtingen gedurende een overgangsperiode van twaalf maanden.”

Vertaald uit het Engels: Micro- en kleine bedrijven zullen verplichtingen hebben die in overeenstemming zijn met hun capaciteiten en omvang, terwijl ze ervoor zorgen dat ze verantwoordelijk blijven. En zelfs als micro- en kleine bedrijven aanzienlijk groeien, zullen ze gedurende een overgangsperiode van twaalf maanden worden vrijgesteld van een aantal verplichtingen.

Het doel van de Wet Digitale Diensten is het bevorderen van een veiligere onlineomgeving , met name onder de verantwoordelijkheid van de zeer grote onlineplatforms

  • Consumenten en hun grondrechten worden beter beschermd op internet
  • Het creëren van een sterk raamwerk voor transparantie en verantwoording van onlineplatforms
  • Bevordering van innovatie , groei en concurrentievermogen op de markt.

Hoe zou dat eruit moeten zien? De getroffen onlineplatforms moeten hun praktijken veranderen en bepaalde maatregelen nemen, zoals: B:

  • Platforms moeten reclame gericht op kinderen verbieden.
  • geef gebruikers de optie om geen aanbevelingen te ontvangen op basis van profilering
  • Maatregelen tegen misbruik en tegenreclame aanpassen
  • Overtredingen melden

De volledige officiële lijst met maatregelen vindt u hier .

De volgende 17 Very Large Online Platforms (VLOPs) en 2 Very Large Online Search Engines (VLOSEs) moeten voldoen aan de DSA:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon-winkel
  • Apple App Store
  • Boeking.com
  • Facebook
  • Google Spelen
  • Google Maps
  • Google Winkelen
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitteren
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

Zeer grote online zoekmachines:

  • Bing
  • Google zoeken

De impact van de EU Digital Services Act

  • Voor gebruikers/burgers
    • Betere bescherming van de grondrechten
    • Grotere keuze, lagere prijzen
    • Verminderde blootstelling aan illegale inhoud
  • Voor bedrijven
    • Grotere keuze, lagere prijzen
    • Toegang tot EU-brede markten via platforms
    • Een gelijk speelveld voor aanbieders van illegale inhoud
  • Voor platforms/aanbieders van digitale diensten
    • Rechtszekerheid, harmonisatie van regels
    • Gemakkelijker op te zetten en uit te breiden in Europa

Hoe je je nu kunt voorbereiden

Als uw bedrijf niet tot de zeer grote online platforms behoort, hoeft u nog niet te reageren op de DSA-verplichtingen. U zult er op de lange termijn echter wel baat bij hebben als u nu de volgende privacypraktijken toepast:

Informeer en train uw team

Zorg ervoor dat uw werknemers, vooral degenen die verantwoordelijk zijn voor gegevensverwerking en compliance, goed geïnformeerd zijn over de DSA en de potentiële impact ervan op uw bedrijf. Het gebruik van een speciale tool voor toestemmingsbeheer verhoogt de veiligheid.

→ Regelmatige updates en abonnementen op relevante nieuwsbrieven, updates van regelgeving of branchepublicaties.
Tip: Abonneer u op onze maandelijkse nieuwsbrief van consentmanager en u wordt geïnformeerd zodra er nieuwe regelgeving inzake gegevensbescherming van kracht wordt.

Het uitvoeren van een compliance gap-analyse

Beoordeel uw huidige datapraktijken en vergelijk deze met de DSA-vereisten om lacunes en verbeterpunten te identificeren.

→ Werk samen met juridische en compliance-experts om een ​​grondige analyse uit te voeren van uw processen, beleid en technologieën. Maak een uitgebreid rapport waarin de gebieden worden belicht die aandacht behoeven en wijs middelen toe om deze hiaten op te vullen.

Voor een snelle nalevingscontrole kunt u ook rechtstreeks onze gratis websitescanner gebruiken. Deze geeft u een nalevingsrapport met suggesties voor aandachtsgebieden op basis van de wetten die op uw bedrijf van toepassing zijn.

Controleer regelmatig de privacy-instellingen en pas deze aan

Controleer regelmatig de privacy-instellingen op uw websites en andere verbonden platforms en pas deze aan aan het niveau van gegevensbescherming dat u nodig heeft.

→ Neem een ​​paar minuten de tijd om ervoor te zorgen dat u in uw cookie-toestemmingstool de volgende punten heeft afgestemd op het algemene privacybeleid:

  • Optimaliseer de interface van uw banner om deze duidelijk, gebruiksvriendelijk en toegankelijk te maken.
  • Zorg voor opt-out-mechanismen.
  • Implementeer gedetailleerde toestemmingsinstellingen.
  • Pas toestemmingsopties aan.

Bezoek onze gratis checklist om er zeker van te zijn dat u aan de veilige kant zit met de belangrijkste privacyregels.

Door u aan deze praktijken te houden, vergroot u niet alleen het vertrouwen van gebruikers, maar toont u ook uw inzet voor de naleving van gegevensbescherming en bent u beter voorbereid op toekomstige wijzigingen in de wetgeving inzake gegevensbescherming, mochten deze voor u relevant zijn.


meer opmerkingen

Cookie-Crawler - Standalone-Tool
Algemeen, Nieuw

Nieuwsbrief 11/2024

Cookie-crawler nu ook beschikbaar als zelfstandige tool Onze Cookie Crawler is nu nog veelzijdiger en flexibeler! Vanaf nu kun je het ook als standalone tool gebruiken – zonder dat je een apart CMP hoeft aan te maken. De standalone optie is geschikt voor klanten die de cookiebanner (nog) niet willen overzetten naar consentmanager , maar […]
consentmanager Cookie-Audit Grafik

Cookie-audit voor websites: hoe u dit handmatig of met een cookiescanner doet

Als websitebeheerder bent u verantwoordelijk voor de gegevens van uw gebruikers, die door uw website via cookies worden verzameld en opgeslagen. Elke cookie die actief is op uw website kan mogelijk privacyschendingen veroorzaken , vooral als deze niet wordt gebruikt voor het beoogde doel of, nog belangrijker, als deze in hun browsers wordt opgeslagen zonder […]