Rechts

Is de Wet Digitale Diensten (DSA) ook op uw bedrijf van toepassing? Onlineplatforms hebben aanvullende verplichtingen


Wet op digitale diensten (DSA)

De Wet Digitale Diensten stelt aanvullende transparantie-eisen voor onlineplatforms. De definitie van een online platform onder de DSA kan op uw bedrijf van toepassing zijn. Als gevolg hiervan kan het zijn dat u moet voldoen aan de aanvullende transparantievereisten van de DSA. Lees verder om erachter te komen of uw bedrijf in deze categorie valt en welke stappen u kunt nemen om aan de regelgeving te blijven voldoen.

Wat is het doel van de Wet Digitale Diensten?

De Wet Digitale Diensten is op 25 augustus 2023 in werking getreden voor grote onlineplatforms en zoekmachines. Vanaf 17 februari 2024 is de DSA volledig van toepassing op andere online platforms.

De DSA maakt deel uit van de agenda van de Europese Commissie “Een Europa geschikt voor het digitale tijdperk”, die tot doel heeft onlineplatforms en tussenpersonen te reguleren, zoals besproken in ons vorige bericht . Het doel is om de grondrechten van EU-burgers te beschermen en tegelijkertijd een veilige en transparante onlineomgeving te creëren.

Op wie is de DSA van toepassing?

De DSA stelt verschillende eisen aan verschillende online actoren, afhankelijk van hun functie en omvang, omdat deze factoren verschillende gevolgen hebben voor het online ecosysteem. Het is ook vermeldenswaard dat de DSA, net als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), gebaseerd is op het marktplaatsprincipe en daarom van toepassing is op alle digitale intermediaire dienstverleners die klanten bedienen in de Europese Unie (EU). Dit betekent dat de DSA ook van toepassing kan zijn op Amerikaanse bedrijven. Dienovereenkomstig heeft de DSA onlineplatforms in vier hoofdcategorieën verdeeld:

1. Zeer grote online platforms en zoekmachines

De Commissie definieert deze categorie als platforms en zoekmachines met 45 miljoen of meer bezoekers per maand. De officiële lijst van de DSA kunt u hier vinden.

2. Onlineplatforms

De DSA definieert een onlineplatform als een hostingdienst die op verzoek van een ontvanger van de dienst informatie opslaat en openbaar maakt. Een website waar gebruikers gebruikersprofielen kunnen aanmaken of met andere gebruikers kunnen communiceren, wordt ook als een online platform beschouwd.

Volgens de DSA vallen de volgende categorieën onder de term online platform:

  • Sociale mediaplatforms
  • Online marktplaatsen (online winkels, e-commerce websites)
  • Sites voor het delen van inhoud
  • App-winkels
  • Online boekingssystemen voor accommodatie en reizen
  • Platformen voor collaboratieve economie

Opmerking : Micro- en kleine bedrijven, gedefinieerd als bedrijven met minder dan 50 werknemers en een jaaromzet van minder dan 10 miljoen euro, vallen niet onder deze vereiste. Alle andere organisaties die onder de categorie onlineplatforms vallen, moeten echter wel voldoen aan de DSA-eisen.

3. Hostingdiensten
Dit omvat diensten die namens hen gebruikersinformatie opslaan. Deze categorie omvat cloud computing-diensten, web-, e-mail- en serverhosting.

4. Bemiddelingsdiensten
Dit kunnen internettoegangsproviders en domeinnaamregistreerders zijn, maar ook caching- of conduit-diensten.

❗Belangrijke opmerking: consentmanager zal een nieuwe functie bieden waarmee gebruikers rechtstreeks toegang krijgen tot de informatie van adverteerders door simpelweg op een pictogram naast de advertentie te klikken. Hierdoor kunnen gebruikers de advertentie onmiddellijk aanpassen/uitschakelen wanneer ze de advertentie zien.

Aanvullende transparantievereisten voor onlineplatforms

Onlineplatforms hebben ook aanvullende verplichtingen en verwachtingen met betrekking tot het garanderen van meer transparantie.

In overeenstemming met artikel 26 “Adverteren op onlineplatforms” van de DSA worden de volgende vereisten vastgesteld:

1. Aanbieders van onlineplatforms die advertenties vertonen, moeten ervoor zorgen dat de eindgebruiker snel, duidelijk en ondubbelzinnig in realtime het volgende kan zien in elke advertentie die hem wordt getoond:

a) informatie over het doel van de reclame;
b) De persoon of organisatie die de advertentie vertoont ;
c) De persoon of entiteit die voor de reclame heeft betaald , indien verschillend van de persoon of entiteit bedoeld in punt (b); En
d) informatie die zowel betekenisvol als gemakkelijk toegankelijk is via advertenties; Een beschrijving van de belangrijkste criteria die worden gebruikt om de doelgroep voor adverteren te bepalen en de middelen waarmee deze criteria kunnen worden gewijzigd.

2. Aanbieders van onlineplatforms moeten mensen die van hun diensten gebruik maken de mogelijkheid bieden om aan te geven of de door hen aangeboden inhoud commerciële uitingen is of bevat.

3. Het is aanbieders van onlineplatforms niet toegestaan ​​om op basis van profilering gemaakte advertenties te tonen aan mensen die van hun diensten gebruik maken.

Wat u kunt doen om te voldoen aan de Wet Digitale Diensten

De DSA verplicht online tussenpersonen om duidelijke en eenvoudige informatie te verstrekken over de diensten waarvan zij gebruik maken. Zorg ervoor dat u uw privacy- en transparantiepraktijken grondig doorneemt. Zorg ervoor dat u alle belangrijke informatie van uw advertentiepartners krijgt, zodat u deze effectief aan uw gebruikers kunt leveren. Onze consentmanager oplossing kan uw website helpen om te voldoen aan de transparantienormen die vereist zijn door de DSA en de EU-regelgeving inzake gegevensbescherming, zoals de AVG, en deze te beheren.

Weet u niet zeker of uw bedrijf onder de Wet Digitale Diensten valt? Neem nu contact op met een van onze experts!


meer opmerkingen

Nieuw

Nieuwsbrief 03/2024

NIEUW: Klokkenluiderstool Met genoegen kondigen wij de release aan van onze nieuwe klokkenluiderssoftware. De software is ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van de EU-klokkenluidersrichtlijn. Onze software biedt uw medewerkers nu een eenvoudige en veilige manier om zorgen te melden. Klokkenluiders kunnen eenvoudig en anoniem hun melding doen via een formulier op uw website […]
videos

Webinar: Geen cookies = omzetverlies?

De online wereld staat voor grote veranderingen, vooral voor uitgevers en adverteerders. Op 11 maart organiseerden we samen met Refinery89.com het webinar ‘Geen cookies = inkomstenverlies’ om een ​​kijkje in de toekomst te nemen. Het webinar vond plaats in het Engels. De volgende onderwerpen werden besproken: Overzicht Het webinar bood waardevolle inzichten in hoe uitgevers […]