Nieuw, Rechts

Tot ziens, cookies van derden: dit is hoe online tracking verandert


leeg zwart keukenbord met weinig bakmeel

Google, de laatste van de grote browsers zoals Firefox en Safari die langzaam afstapt van cookies van derden, heeft al aangekondigd dat het eind 2024 volledig vrij zal zijn van cookies van derden. Wat dit inhoudt en hoe dit precies moet gebeuren leggen wij hieronder uit!

Cookies spelen een belangrijke rol bij het volgen van online activiteiten op websites. Ze maken mechanismen mogelijk zoals profilering, retargeting en operationele basisfuncties van onlinewinkels, zoals het opslaan van artikelen in het winkelwagentje van een gebruiker. Om deze reden kan het elimineren van cookies van derden een aanzienlijke impact hebben op trackinggegevens zoals conversiepercentages. Het is raadzaam dat CMO’s, adverteerders en uitgevers op zoek gaan naar alternatieve methoden of tools.

Overzicht van de verschillende soorten cookies

Om de eliminatie van cookies van derden verder uit te leggen, volgt hier een korte beschrijving van de verschillende soorten cookies, vooral de twee meest populaire: first-party cookies en cookies van derden.

First-party cookies zijn cookies die door hetzelfde domein worden geplaatst. Als u een e-commercewebsite beheert, helpen uw eigen cookies uw klanten om artikelen te ‘onthouden’ en deze aan hun winkelwagentje toe te voegen.

Als u daarentegen een video naar YouTube heeft geüpload die nu op uw website is ingesloten, worden cookies van derden geplaatst omdat de video afkomstig is van een domein van derden, namelijk YouTube.

Let op: Het is belangrijk om te weten dat derde partijen ook first-party cookies kunnen plaatsen en dat deze nog steeds zullen werken. Een voorbeeld hiervan is Google Analytics. Google is een derde partij die op uw eigen domein cookies plaatst die u voor analysedoeleinden kunt gebruiken. Deze cookies zullen in de toekomst niet verdwijnen, ook al worden ze geplaatst door een extern domein.

Ben je de koekjes nog niet beu? (Wie niet? 🍪) Hier vindt u onze gedetailleerde gids over alles wat met cookies te maken heeft. Behalve de eetbare 😉.

Wat gebeurt er als cookies van derden verdwijnen? Heeft mijn website nog een cookiebanner nodig?

Het simpele antwoord is: ja! Je hebt nog steeds een cookiebanner nodig. Houd er rekening mee dat alleen cookies van derden verdwijnen, terwijl cookies van de eerste partij nog steeds worden gebruikt. Voor deze niet-essentiële cookies, zoals voor marketinganalyses, is nog steeds toestemming nodig en dus een cookiebanner. LocalStorage, waarbij de gegevens aan de clientzijde blijven en niet zoals cookies automatisch naar de server worden verzonden, blijft bestaan. Hiervoor is nog steeds toestemming van de gebruiker vereist op grond van de wetgeving inzake gegevensbescherming, zoals de AVG. Dit maakt het des te belangrijker om met een cookiebanner toestemming te verkrijgen voor het doorgeven van persoonsgegevens.

De vragen die je jezelf moet stellen zijn echter:

  1. Welk type cookies gebruikt u?
  2. Waarvoor gebruikt u cookies?
  3. Gaat u LocalStorage gebruiken?
  4. Wie plaatst de cookies?

Door deze vragen te beantwoorden, kunt u erachter komen welke alternatieven u moet gebruiken in plaats van cookies van derden.

Bovendien is bij de De nieuwe richtlijnen van de EDBP verduidelijkten dat de overdracht van IP-adressen onder ePrivacy-verwerking valt en daarom een ​​wettelijke basis vereist die essentieel is of, indien niet essentieel, toestemming vereist. Dit maakt een cookiebanner nog noodzakelijker.

De officiële richtlijnen van EDBP zijn hier te vinden.

Klaar voor uitfasering begin 2024, volledige uitfasering eind 2024

Het einde van het gebruik van cookies van derden is al bepaald, en het is des te belangrijker om een ​​nauwkeurig overzicht te hebben van het tijdsbestek, zodat er voldoende tijd is om zich voor te bereiden op alternatieve trackingmethoden. Volgens een officiële aankondiging van Google zal 1% van de Chrome-gebruikers worden getroffen door de eerste fase van de uitfasering van cookies van derden, wat betekent dat er in het eerste kwartaal van 2024 geen cookies van derden meer zullen zijn ingeschakeld. We verwachten dat in de volgende fase, in het derde kwartaal, 100% van de Chrome-gebruikers cookies van derden zullen hebben uitgeschakeld.

Andere resterende browsers zullen volgen met hetzelfde doel: tegen eind 2024 zullen browsers geen cookies van derden meer ondersteunen. Steeds meer technologieën zullen dit voorbeeld volgen en het gebruik van cookies van derden niet langer ondersteunen.

Welke impact heeft de afschaffing van cookies van derden op websites?

Er zijn verschillende scenario’s denkbaar na het volledig elimineren van cookies, hoewel sommige veranderingen mogelijk al in ontwikkeling zijn. We praten over

1. minder gevolgde marketingdoelen en
2. Publiekgegevens van derden zijn niet langer beschikbaar.

Als u voornamelijk met advertenties werkt en uw advertentie-uitgaven moet kunnen bijhouden, kan het lastiger zijn om uw advertentie-uitgaven in de toekomst te rechtvaardigen, omdat hetzelfde niveau van zichtbaarheid niet langer kan worden gegarandeerd.

Deze veranderingen in de zichtbaarheid kunnen ook leiden tot alternatieve methoden. Het zou een verschuiving kunnen betekenen van op prestaties gebaseerde modellen naar modellen op basis van klikken of vertoningen.

Kwaliteit wordt van cruciaal belang, of u nu als adverteerder op zoek bent naar kwaliteitswebsites of als uitgever die kwaliteitsinhoud produceert. Meer dan ooit zou kwaliteit de beslissende factor kunnen zijn bij de advertentie-uitgaven.

Het tweede scenario dat websitebeheerders moeten verwachten is de vrijwel zekere eliminatie van gegevens van derden. Deze gegevens omvatten onder meer profielen, aankoopinteresses, geslacht en leeftijdscategorieën. In plaats daarvan zullen marketeers en uitgevers weinig andere keus hebben dan te vertrouwen op gegevens uit de eerste hand.

Hoe u zich kunt voorbereiden en kansen voor website-eigenaren

Het is het beste om gegevens te gebruiken die u al heeft. Zo niet, dan kunt u beginnen met het verzamelen van gegevens.

Begin met gegevens die u mogelijk al heeft verzameld van nieuwsbriefabonnees, klantaankopen of gegevens uit eerdere enquêtes. En natuurlijk moet u , voordat u begint met het verwerken van persoonlijke gegevens , al een cookiebanner instellen zodat gebruikers toestemming kunnen geven voor het verzamelen van hun gegevens. Zo niet, dan is dit het moment om het te doen. Daarna kunt u zonder juridische problemen beginnen met het verzamelen van gegevens!

Conclusie: Bereid je voor op het einde van cookies van derden door

  1. focus op hoogwaardige webcontent – ​​voor uitgevers, ook voor adverteerders. Als u zich met e-commerce bezighoudt, zorg er dan voor dat de inhoud van uw website aantrekkelijk genoeg is, inclusief productfoto’s, beschrijvingen en de bruikbaarheid van uw winkel.
  2. Bekijk nu alternatieven voor cookies van derden!
  3. En tot slot is het gebruik van een cookiebanner van groot belang om zonder juridische problemen allerlei gegevens te kunnen verzamelen! Begin nu met het verzamelen van gegevens uit de eerste hand.

Met consentmanager is uw banner binnen enkele minuten klaar voor gebruik – en het is gratis. Probeer het nu!


meer opmerkingen

Webinar Cookie Consent Solution set up and install correctly
videos

Webinar: consentmanager Cookie Consent-oplossing correct ingesteld en geïnstalleerd

Op 3 september vond ons webinar plaats over het onderwerp “ consentmanager cookie-toestemmingsoplossing correct instellen en installeren”. In dit webinar leidde Jan Winkler , CEO van consentmanager , de belangrijkste functies door en gaf waardevolle inzichten in de nieuwe gebruikersinterface van de consentmanager CMP-interface. Het webinar werd zowel in het Duits als in het Engels […]
Cookie-Wall & Verbesserter Cross-Domain Consent EN
Algemeen, Nieuw

Nieuwsbrief 08/2024

Nieuwe functies: Cookiemuur en verbeterde toestemming tussen domeinen Met de update van deze maand hebben we ons vooral gericht op het onderwerp cookies van derden. Ook al heeft Google zich nu weer teruggetrokken (zie het gedeelte hierna), er zijn met name twee browsers, Firefox en Safari, die geen cookies van derden meer ondersteunen. Als u […]