Volgens een officiële aankondiging van Google loopt de deadline voor het gebruik van Google Consent Mode v2 voor bepaalde websites en apps begin maart 2024 af.
Zoals vermeld op onze speciale Google Consent Mode v2- pagina moeten alle websites en apps die gebruikers binnen de EER en het Verenigd Koninkrijk targeten, de Google Consent Mode v2 inschakelen. De snelste en veiligste manier is om een door Google gecertificeerd platform voor toestemmingsbeheer, zoals consentmanager te gebruiken.
In deze handleiding laten we u zien hoe u Google Consent Mode v2 kunt implementeren met ons gecertificeerde toestemmingsbeheerplatform, waar u dit in uw dashboard kunt vinden en hoe u de eenvoudige of geavanceerde implementatiemethode kunt gebruiken.
Heeft u weinig tijd? Wilt u Google Consent Mode v2 onmiddellijk instellen?
Ga hier → https://help. consentmanager .de/books/cmp/page/working-with-google-consent-mode
Hoe u de Google-toestemmingsmodus v2 implementeert
De Google Consent Mode v2-update wordt geleverd met twee nieuwe parameters die zijn geïntroduceerd om beter te voldoen aan het eigen toestemmingsbeleid van de EU voor gebruikers . Gebruikers moeten de volgende parameters toevoegen naast de bestaande parameters ad_storage en analytics_storage:
ad_user_data
, waarin toestemming wordt gedefinieerd voor het verzenden van advertentiegerelateerde gebruikersgegevens naar Googlead_personalization
, waarmee u zich kunt aanmelden voor gepersonaliseerde advertenties.
Zie voor meer informatie de richtlijnen voor Google-ontwikkelaars hier: https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent
De eerste stappen zijn echter heel eenvoudig. consentmanager heeft het meeste werk voor u gedaan, u hoeft het alleen maar in uw dashboard te activeren, hier en daar een paar snelle klikken te doen en u bent klaar.
Stap 1: Schakel Google Consent Mode v2 in uw consentmanager -dashboard in
Ga naar uw CMP-dashboard → Klik op “CMPs” → Ga naar “Integraties” → Schakel de toestemmingsmodus van Google in → Pas indien nodig verder aan door naar beneden te scrollen op de pagina → Klik op “Wijzigingen opslaan”.
Stap 2: Voeg de relevante Google-leveranciers toe
In uw consentmanager Dashboard onder CMPS ga naar het gedeelte ‘Leveranciers’ aan de linkerkant van uw dashboard → Klik op ‘Leverancier toevoegen’ → Voeg Google Ads en Google Analytics toe aan uw leverancierslijst → Wijs nu een doel toe aan elke aanbieder door op de vervolgkeuzelijst te klikken lijst omlaag
Stap 3: Schakel toestemming in Google Tag Manager in
Ga in Google Tag Manager naar het beheerdersgedeelte → klik op “Containerinstellingen” → activeer onder Aanvullende instellingen de optie “Toestemmingsoverzicht inschakelen” → ga nu naar het gebied Tags om de details van de toestemmingen voor elke tag te bekijken en de tags bij te werken die u wilt gebruiken voor de toestemmingsmodus. Gedetailleerde stapsgewijze instructies vindt u hier .
Stap 4: Controleer of de toestemmingsmodus werkt
Lees onze gedetailleerde handleiding om erachter te komen hoe u dat kunt doen.
Basic versus geavanceerde implementatie
Google legt uit dat de Google-tags die worden geactiveerd als onderdeel van de Google Consent Mode v2 zich gedragen in overeenstemming met de toestemmingsbeslissing van de gebruiker. U kunt in detail beslissen hoe u wilt dat deze tags zich gedragen met behulp van de twee opties die Google biedt, de Basic en geavanceerde implementaties. Het belangrijkste verschil is dat de geavanceerde implementatie de functie voor gedragsmodellering in GA4 gebruikt, terwijl de Basic dat niet doet. Bij gedragsmodellering maakt Google gebruik van machine learning, wat betekent dat het gedrag van een gebruiker die cookies weigert voor analytische doeleinden, wordt gemodelleerd als het gedrag van een gebruiker die cookies accepteert voor analytische doeleinden. Voor gebruikers die afhankelijk zijn van de verzameling van deze gegevens kan dit een bijkomend voordeel zijn.
De Basic blokkeert ook alle tags “hard”, wat betekent dat tags permanent worden geblokkeerd totdat toestemming wordt gegeven. Als je meer wilt lezen over de verschillen, bezoek dan onze gids hier .
Aanvullende toestemming van Google v2 (AC2)
Er zijn nog meer wijzigingen aangebracht in Aanvullende toestemming v2, die al op 6 december 2023 zijn geïntroduceerd. Google heeft een aantal aanvullende toestemmingsspecificaties toegevoegd, meestal gerelateerd aan toestemmingsreeksen, om leveranciers te ondersteunen. Deze aanvullende toestemmingsspecificaties zijn bedoeld voor CMPS en partners die aanvullende toestemmingen willen toevoegen voor leveranciers die actief zijn op de Lijst met aanbieders van Google-advertentietechnologie (ATP), maar zijn nog niet vermeld op de IAB Europe Global Vendor List (GVL), voor gebruik in combinatie met het IAB Europe Transparency & Consent Framework (TCF) v2.
De volledige specificatie van Google’s Aanvullende Toestemming v2 (AC2) vindt u hier.