Nieuw

IAB Europe reageert op EDPB verklaring over toestemmings- of beloningsmodellen


Een afbeelding met de kop 'IAB Response on Consent or Pay', met aan de linkerkant een hangslot dat privacy en toestemming vertegenwoordigt, en een dollarteken aan de rechterkant dat de betaling vertegenwoordigt, tegen een witte achtergrond.

Op 17 april 2024 publiceerde de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) een advies over het toestemmings- of betalingsmodel geïntroduceerd door grote online platforms zoals Meta. Voor een gedetailleerde samenvatting over dit onderwerp kunt u onze recente blogpost hier raadplegen.

Volgens dit model hebben consumenten de keuze om toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonlijke gegevens voor gepersonaliseerde reclame of om te betalen voor de dienst waarbij hun gegevens niet worden verzameld en verwerkt.

Op 23 april 2024 publiceerde IAB Europe haar reactie op het EDPB advies, waarin zij enkele zorgen uitte:

  • IAB Europe is bezorgd dat het oordeel van het EDPB afwijkt van de vaste jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie. De uitspraken over het ‘Consent or Pay’-model en gepersonaliseerde reclame zijn te abstract en zouden tot meer rechtsonzekerheid voor bedrijven kunnen leiden.
  • IAB Europe is ook van mening dat de EDPB het toestemmings- of beloningsmodel verkeerd voorstelt als een systeem waarin gegevensbeschermingsrechten een luxe zijn, omdat ze alleen van toepassing zijn op degenen die ze kunnen betalen.
  • De EDPB suggereert dat er een gratis alternatief zonder reclame moet zijn en gebruikt in plaats daarvan contextuele reclame als alternatieve bron van inkomsten. Er is echter geen empirisch bewijs dat dit een financieel aantrekkelijk alternatief is voor bedrijven. Bovendien verplicht de AVG bedrijven niet om hun bedrijfsmodellen op deze manier te veranderen. Om deze reden is IAB Europe van mening dat er in het EDPB voorstel geen rekening wordt gehouden met dit evenwicht tussen gegevensbeschermingsrechten en de vrijheid van ondernemerschap.

Gezien deze kwesties en de bedoeling van de EDPB dringt IAB Europe aan op een openbare raadpleging om ervoor te zorgen dat de komende richtlijnen de zorgen en belangen van alle betrokken belanghebbenden nauwkeurig weerspiegelen.

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom dit onderwerp? Schrijf je dan nu in op onze nieuwsbrief → https://www. consentmanager


meer opmerkingen

Algemeen

Nieuwsbrief 09/2024

Nieuwe functies: Tool voor de rechten van betrokkenen (DSR). De AVG bepaalt dat betrokkenen (zoals websitebezoekers, klanten of andere personen van wie gegevens worden verwerkt) bepaalde rechten genieten. Dit houdt met name in dat zij hun rechten kunnen opvragen en informatie kunnen ontvangen over de verwerkte gegevens. De rechten omvatten onder meer: Met onze nieuwe […]
consentmanager logo with the text ‘consentmanager is a Google CMP Gold Partner’ on the left side. Gold medal with a ribbon next to a shield with the text ‘Certified CMP Partner’ in Google brand colours.
Nieuw

consentmanager behaalt de gouden status als Google CMP-partner

consentmanager is gecertificeerd als Gold Tier CMP Partner in het Google Consent Management Platform (CMP) Partner Program. Deze status hebben wij verkregen op basis van de volgende criteria: De nieuwste ontwikkeling in het Google CMP-partnerprogramma brengt aanzienlijke voordelen voor onze klanten met zich mee. Nu kunt u uw toestemmingsbanner rechtstreeks vanuit de Google Tag-interface in […]