Nieuwe wet in Nederland verbiedt ongerichte reclame voor online gokken

Nieuwe wet in Nederland verbiedt ongerichte reclame voor online gokken

De Nederlandse online kansspelsector is sinds 1 oktober 2021 gelegaliseerd door de Wet wedden op afstand. Deze gokwet is nu echter aanzienlijk ge├źvolueerd met de introductie van een nieuw verbod op ongerichte online gokreclame dat op 1 juli 2023 in werking is getreden . Dit betekent dat reclame voor kansspelen op internet en op TV-on-demand alleen onder strikte voorwaarden is toegestaan. De overheid in Nederland heeft daadkrachtig opgetreden om kwetsbare mensen, met name jongeren, te beschermen tegen de mogelijke risico’s van online gokken.

Het is belangrijk voor bedrijven die online gokplatforms aanbieden om de nieuwe regelgeving te begrijpen en hun online privacypraktijken dienovereenkomstig aan te passen. Lees verder om te leren hoe u dit moet doen.

Achtergrondinformatie over online kansspelwetgeving in Nederland

Minister Weerwind zegt:

“Adverteren is nodig om het legale aanbod van online kansspelen te communiceren, om te voorkomen dat mensen illegaal spelen. Tegelijkertijd hebben we als overheid de plicht om kwetsbare groepen te beschermen tegen de risico’s van online kansspelen.”

Vertaald uit het Engels: Reclame is nodig om de legaliteit van online gokken over te brengen en om mensen te ontmoedigen om illegaal te gokken. Tegelijkertijd hebben we als overheid de plicht om kwetsbare groepen te beschermen tegen de risico’s van online gokken.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/latest/news/2023/04/19/minister-weerwind-bans-untargeted-advertising-for-online-kansspelen

De populariteit van online gokken is in Nederland flink toegenomen. Er moet daarom een ÔÇőÔÇőevenwicht worden gevonden tussen het bevorderen van legale kansspelen en het beschermen van kwetsbare personen. Het verbod op ongerichte reclame lost bestaande uitdagingen en zorgen over reclamepraktijken in de branche op.

In het kader van dit verbod is het belangrijk om te weten dat onder strikte voorwaarden het volgende toegestaan ÔÇőÔÇőblijft:

  • Adverteren via internet, bijvoorbeeld in sociale media,
  • gerichte reclame
  • directmail en
  • Adverteren via TV-on-Demand blijft onder strikte voorwaarden toegestaan.

Aangezien bovenstaande vormen van adverteren nog steeds zijn toegestaan, moeten bepaalde regels worden gevolgd voordat bedrijven deze formaten kunnen gebruiken.

Onder welke voorwaarden is reclame voor online kansspelen toegestaan?

Met dit verbod wil de Nederlandse overheid de verleiding van consumenten om deel te nemen aan risicovolle kansspelen beperken. Het Nederlandse verbod op ongerichte online kansspelreclame heeft dan ook een grote impact op de advertentiestrategie├źn van bedrijven in deze sector. Welnu, de adverteerders kunnen hun diensten nog steeds op de gebruikelijke manier op de markt brengen als ze aan de drie onderstaande voorwaarden voldoen. Het doel is om de blootstelling van jongeren en andere kwetsbare mensen aan potentieel schadelijke kansspelreclame te verminderen.

Reclame voor online kansspelen is dus niet verboden, maar mag alleen plaatsvinden onder de volgende drie voorwaarden :

  1. Ten eerste moeten we actief voorkomen dat reclame jongeren onder de 24 jaar of andere kwetsbare groepen bereikt.
  2. Ten tweede moet ten minste 95 procent van de advertenties worden getoond aan mensen ouder dan 24 jaar.
  3. en ten slotte moet elke persoon die advertenties te zien krijgt, zich kunnen afmelden en de advertenties niet zien.

Hoe kunnen bedrijven voldoen aan de regelgeving?

Om te voldoen aan de eisen die de Nederlandse overheid stelt aan bedrijven die online kansspelen aanbieden, moeten proactieve maatregelen worden genomen.

Hieronder vindt u enkele manieren waarop u aan deze wet kunt voldoen, evenals voorbeelden van hoe klanten die de consentmanager CMP gebruiken hun online privacypraktijken hebben gewijzigd om voorop te blijven lopen. Aangezien we deze wet volgen sinds deze voor het eerst werd aangekondigd, hebben we een aantal opties voorbereid voor onze bestaande klanten, zoals weergegeven in de onderstaande voorbeelden.

1. Voorkom actief het bereik van advertenties

Voorkom actief dat uw reclame jongeren onder de 24 jaar of andere kwetsbare groepen bereikt. Dit kan op een aantal manieren worden bereikt. U kunt mechanismen voor leeftijdsverificatie opnemen in uw cookiebanner of in het privacybeleid van uw website.

Voorbeeld: U kunt gebruikers vragen hun leeftijd te bevestigen door een specifiek veld in uw cookiebanner in te vullen. Uw banner kan de optie bevatten om “Ik ben 24 jaar of ouder” of “Ik ben 23 jaar of jonger” weer te geven.

Met CMP’s zoals consentmanager kunt u eenvoudig de leeftijdsverificatiefunctie activeren in uw cookiebanner in uw instellingengebied.

Leeftijdsverificatiefunctie Screenshot consentmanager-dashboard

En als u uw cookiebanner met verschillende ontwerpen en functies wilt uitproberen, kunt u onze innovatieve staging-functie gebruiken om uw aangepaste cookiebanner te testen voordat deze live gaat.

2. Spreek de juiste doelgroep aan

Ten minste 95 procent van de advertenties moet worden getoond aan mensen ouder dan 24 jaar. Om dit te bereiken, kunt u gerichte advertentiestrategie├źn gebruiken. Dit betekent dat u uw advertenties moet aanpassen om de gewenste doelgroep te bereiken met behulp van nauwkeurige targetingparameters zoals leeftijd, locatie en interesses. Zodra u dit heeft gedaan, moet u ervoor zorgen dat uw tool voor toestemmingsbeheer zich aanpast aan uw specifieke targeting en de juiste cookiebanner of privacyverklaring weergeeft voor de juiste leeftijdsgroep.

3. Bied opt-out-opties aan

Wanneer uw advertenties worden weergegeven, moeten gebruikers een opt-out-optie hebben. Zorg ervoor dat je gebruikers via je cookiebanner duidelijke en laagdrempelige opt-out-mogelijkheden biedt. Door gebruikers de mogelijkheid te geven om zich af te melden voor advertenties, laat u zien dat u individuele voorkeuren respecteert en een gebruikersgerichte advertentie-ervaring promoot.

Voorbeeld: Een voorbeeld hiervan is als u 3 knoppen op uw cookiebanner heeft, b.v. een knop “Weigeren”, een knop “Accepteren, ik ben ouder dan 24” en een knop “Accepteren, ik ben jonger dan 24”.

Pas uw CMP aan en maak u geen zorgen meer!

Dit is nog maar halverwege – de volgende stap is het aanbrengen van de nodige wijzigingen volgens de wetgeving die van toepassing is op uw bedrijf. Omdat we onze bestaande klanten echter al hebben geadviseerd over de verschillende manieren waarop ze kunnen voldoen aan de nieuwe Nederlandse overheidsregelgeving, kunt u erop rekenen dat wij u het giswerk uit handen nemen.

Neem contact op met een van onze experts en we helpen u graag verder, of maak nu gratis uw eigen cookiebanner !