Nieuw

Frankrijk: Sancties tegen Google, Amazon & Carrefour voor verkeerde cookies


De Franse gegevensbeschermingsautoriteit CNIL was de afgelopen weken zeer actief en legde verschillende boetes op voor onjuiste omschrijving van cookies en gegevensverwerking op websites van grote bedrijven. Hier is een kort overzicht.

het cnil-logo wordt weergegeven in blauw en rood

Google – 100 miljoen euro boete

Begin december 2020 werd de grootste boete tot nu toe opgelegd voor “cookie-overtredingen” – hier tegen Google. In totaal legde de CNIL een boete op van 100 miljoen euro – 60 miljoen tegen Google LLC en 40 miljoen tegen Google Ireland Ltd. In beide gevallen gaat het erom dat bezoekers van de zoekmachine google.fr onvoldoende geïnformeerd werden over advertentiecookies door een door Google gemaakte banner.

Het bijzondere aan deze zaak is dat volgens de AVG de Ierse gegevensbeschermingsautoriteit DPC daadwerkelijk verantwoordelijk zou zijn. Om de boete alsnog te kunnen opleggen, beroept de CNIL zich dus op de ePrivacy-richtlijn en niet op de AVG.

Uitleg van de CNIL over Google-sancties (Engels).

Amazon – 35 miljoen euro boete

Naast bovengenoemde boete tegen Google werd ook de boete tegen Amazon bekend gemaakt: 35 miljoen euro. Ook in dit geval is het probleem dat advertentiecookies werden geplaatst zonder toestemming van de bezoekers (hier op amazon.fr). Ook hier is gebruik gemaakt van ePrivacy en niet de AVG als basis.

Uitleg van de CNIL France over boetes voor Amazon (Engels).

Carrefour – boete van 3 miljoen euro

Een goede week voor Google en Amazon legde de CNIL eind november een boete van zo’n 3 miljoen euro op aan Carrefour (een van de grootste online winkels van Frankrijk). Boete gaat naar 2,25 miljoen euro naar Carrefour en nog eens 800.000 euro naar Carrefour Banque. In beide gevallen gaat het ook om foutief ingestelde cookies en ontbrekende toestemming.

Meer informatie bij de CNIL (Frans).


meer opmerkingen

EDPB opinion on pay or consent model
Nieuw, Rechts

Het recente besluit van de EDPB over ‘Consent or Pay’-modellen voor onlineplatforms

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Duitsland (Hamburg) hebben de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) om advies gevraagd over de vraag of grote online platforms “consent or pay”-modellen kunnen gebruiken voor gedragsmatige reclame op basis van een geldige en vrijwillige basis. toestemming van de gebruiker. De achtergrond was Meta’s introductie van een abonnementsmodel […]
New regulations US 2024
Rechts

Nieuwe Amerikaanse privacywetten worden van kracht in 2024: Update uw VS-specifieke privacy-instellingen

In de Verenigde Staten zullen in de tweede helft van 2024 nieuwe wetten inzake gegevensbescherming van kracht worden – in Florida, Texas, Oregon en Montana . Bedrijven die in deze staten actief zijn of klanten in deze staten hebben, moeten hun gegevensbeschermingspraktijken herzien om naleving van de nieuwe wetgeving inzake gegevensbescherming te garanderen. Om dit […]