We zijn verheugd om de nieuwste update aan te kondigen die live is gegaan! Naast veel nieuwe dingen zijn dit de belangrijkste functies die beschikbaar zijn met de nieuwe update:
Illegaal #1: Google-lettertypen illegaal?
Eind januari kreeg de rechtbank van München te maken met het onderwerp Google Fonts (het integreren van lettertypen in een website). De rechtbank oordeelde dat het insluiten van Google Fonts via de server van Google zonder toestemming onrechtmatig was en kende de eiser een schadevergoeding toe. Zoals u van consentmanager gewend bent hebben wij direct gereageerd en in de update van deze maand de mogelijkheid gecreëerd om Google Fonts en andere externe lettertype- en stijlelementen te blokkeren (automatisch blokkeren: menu> CMP’s> Bewerking> Andere opties> Stylesheets blokkeren of handmatig blokkeren via codeaanpassing, zie help).
Onze aanbeveling: Activeer de blokkering of, het beste van alles, download gewoon de lettertypen en plaats ze op uw eigen server.
Illegaal #2: Google Analytics illegaal?
Naast Google Fonts werd onlangs ook Google Analytics “betrapt”: in Oostenrijk besloot de gegevensbeschermingsautoriteit daar in een zaak dat Google Analytics niet verenigbaar is met de principes van de AVG omdat gegevens naar de VS worden verzonden en er geen daar een passend beschermingsniveau. Het was de beheerder van de website daarom verboden om Google Analytics te gebruiken (vooral omdat in dit geval een banner met onvoldoende toestemming werd gebruikt). Even later gingen de Nederlandse en Franse gegevensbeschermingsautoriteiten akkoord en oordeelden ook dat de (onbeveiligde) integratie van Google Analytics niet AVG-compliant was. Aangenomen mag worden dat andere overheidsinstanties dit voorbeeld zullen volgen.
Onze aanbeveling: gebruik Google Analytics alleen met uw toestemming of zoek naar alternatieven die gegevensbeschermingsvriendelijk zijn (bijv. etracker of Matomo).
Illegaal nr. 3: IAB TCF illegaal?
Ook de Belgische gegevensbeschermingsautoriteit heeft voor opschudding gezorgd. Deze moest beslissen over de IAB TCF Standard . De autoriteit stelde vast dat onder de huidige omstandigheden het IAB Transparency and Consent Framework, evenals IAB Europe als bestuursorgaan achter de Standard , niet voldoen aan diverse voorwaarden van de AVG. Het IAB heeft nu twee maanden de tijd gekregen om een “Actieplan” met voorgestelde wijzigingen te ontwikkelen. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te laten zien hoe het TCF opnieuw kan worden ontworpen, zodat het voldoet aan de AVG. Het IAB Europe is inmiddels in beroep gegaan tegen het besluit. We hebben meer details verzameld in onze FAQ .
Onze aanbeveling: als u niets met online adverteren te maken heeft (bijvoorbeeld e-commerce of bedrijfswebsites), moet u de IAB TCF Standard niet gebruiken. Als je niet zonder kunt, moet je nu niet in paniek raken, maar afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt.
Doelstellingen en schuifregelaars
Ook nieuw deze maand is de mogelijkheid om doelen te herschikken en te sorteren: “Tik” gewoon op het item en verplaats het naar waar het zou moeten verschijnen.
Onze slider-functie is ook nieuw: in plaats van de doeleinden weer te geven met verschillende selectievakjes op de eerste pagina van de toestemmingslaag, kunt u nu een slider gebruiken. De bezoeker kan dan kiezen tussen meerdere standen en zo meerdere doeleinden tegelijk in- en uitschakelen. De instellingen voor de slider vind je onder Menu > Doeleinden onder de lijst met doeleinden.
Meer nieuwe functies en wijzigingen
Zoals altijd hebben we deze maand ook veel kleine functieaanpassingen doorgevoerd. Er zijn aanpassingen bij het kopiëren van CMP’s en ontwerpen, nieuwe opties voor het opslaan van rechtsgronden en meer tekstopties voor voorbeeldafbeeldingen.