Nieuw

Nieuwsbrief 02/2022


We zijn verheugd om de nieuwste update aan te kondigen die live is gegaan! Naast veel nieuwe dingen zijn dit de belangrijkste functies die beschikbaar zijn met de nieuwe update:

Illegaal #1: Google-lettertypen illegaal?

Eind januari kreeg de rechtbank van München te maken met het onderwerp Google Fonts (het integreren van lettertypen in een website). De rechtbank oordeelde dat het insluiten van Google Fonts via de server van Google zonder toestemming onrechtmatig was en kende de eiser een schadevergoeding toe. Zoals je gewend bent van consentmanager hebben we direct gereageerd en in de update van deze maand de mogelijkheid gecreëerd om Google Fonts en andere externe font- en stijlelementen te blokkeren (automatisch blokkeren: menu> CMP’s> Aanpassen> Andere opties> Blokkeer stylesheets of blokkeer ze handmatig via code-aanpassing, zie help).
Onze aanbeveling: Activeer de blokkering of, het beste van alles, download gewoon de lettertypen en plaats ze op uw eigen server.

Illegaal #2: Google Analytics illegaal?

Naast Google Fonts werd onlangs ook Google Analytics “gepakt”: in Oostenrijk heeft de gegevensbeschermingsautoriteit daar in één geval besloten dat Google Analytics niet verenigbaar was met de principes van de AVG, omdat gegevens naar de VS worden verzonden en er daar geen adequaat beschermingsniveau. Het was de beheerder van de website daarom verboden om Google Analytics te gebruiken (vooral omdat in dit geval een banner met onvoldoende toestemming werd gebruikt). Even later waren de Nederlandse en Franse gegevensbeschermingsautoriteiten het daarmee eens en oordeelden ook dat de (onbeschermde) integratie van Google Analytics niet AVG-compliant was. Aangenomen mag worden dat andere overheidsinstanties dit voorbeeld zullen volgen.
Onze aanbeveling: gebruik Google Analytics alleen met uw toestemming of zoek naar alternatieven die gegevensbeschermingsvriendelijk zijn (bijv. etracker of Matomo).

Illegaal #3: IAB TCF illegaal?

Ook de Belgische gegevensbeschermingsautoriteit heeft voor opschudding gezorgd. Deze moest beslissen over de IAB TCF-standaard. De Autoriteit constateerde dat onder de huidige omstandigheden het IAB Transparency and Consent Framework, evenals IAB Europe als het bestuursorgaan achter de standaard, niet voldoen aan verschillende voorwaarden van de AVG. Het IAB heeft nu twee maanden de tijd gekregen om een “Actieplan” met voorgestelde wijzigingen te ontwikkelen. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te laten zien hoe de TCF opnieuw kan worden ontworpen om te voldoen aan de AVG. Het IAB Europe is inmiddels in beroep gegaan tegen het besluit. We hebben meer details verzameld in onze FAQ .
Onze aanbeveling: als u niets te maken heeft met online adverteren (bijv. e-commerce of bedrijfswebsites), moet u de IAB TCF-standaard niet gebruiken. Als je niet zonder kunt, moet je nu niet in paniek raken, maar afwachten hoe de situatie zich ontwikkelt.

Doelstellingen en schuifregelaars

Ook nieuw deze maand is de mogelijkheid om doelen te herschikken en te sorteren: “Tik” gewoon op het item en verplaats het naar waar het zou moeten verschijnen.

Onze slider-functie is ook nieuw: in plaats van de doeleinden weer te geven met verschillende selectievakjes op de eerste pagina van de toestemmingslaag, kunt u nu een slider gebruiken. De bezoeker kan dan kiezen tussen meerdere standen en zo meerdere doeleinden tegelijk in- en uitschakelen. De instellingen voor de slider vind je onder Menu > Doeleinden onder de lijst met doeleinden.

Meer nieuwe functies en wijzigingen

Zoals altijd hebben we deze maand ook veel kleine functieaanpassingen doorgevoerd. Er zijn aanpassingen bij het kopiëren van CMP’s en ontwerpen, nieuwe opties voor het opslaan van rechtsgronden en meer tekstopties voor voorbeeldafbeeldingen.


meer opmerkingen

EDPB opinion on pay or consent model
Nieuw, Rechts

Het recente besluit van de EDPB over ‘Consent or Pay’-modellen voor onlineplatforms

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Duitsland (Hamburg) hebben de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) om advies gevraagd over de vraag of grote online platforms “consent or pay”-modellen kunnen gebruiken voor gedragsmatige reclame op basis van een geldige en vrijwillige basis. toestemming van de gebruiker. De achtergrond was Meta’s introductie van een abonnementsmodel […]
New regulations US 2024
Rechts

Nieuwe Amerikaanse privacywetten worden van kracht in 2024: Update uw VS-specifieke privacy-instellingen

In de Verenigde Staten zullen in de tweede helft van 2024 nieuwe wetten inzake gegevensbescherming van kracht worden – in Florida, Texas, Oregon en Montana . Bedrijven die in deze staten actief zijn of klanten in deze staten hebben, moeten hun gegevensbeschermingspraktijken herzien om naleving van de nieuwe wetgeving inzake gegevensbescherming te garanderen. Om dit […]