Optimalisatierapport: een beginnershandleiding

Optimalisatierapport: een beginnershandleiding

Het optimalisatierapport helpt u de prestaties van uw cookiebanner te verbeteren en beslissingen te nemen op basis van de informatie die in het rapport is verzameld. In dit rapport vindt u de resultaten van uw verschillende A/B-tests en andere gegevensstatistieken om u te helpen de voorkeuren van uw gebruikers beter te begrijpen en uw toestemmingspercentages te maximaliseren terwijl u blijft voldoen aan overheidsvoorschriften.

Bekijk de verschillende functies van dit rapport en hoe u het voor uw bedrijf kunt gebruiken.

Screenshot van alle rapporten op het consentmanager-dashboard

Waarom is het optimaliseren van uw cookiebanner belangrijk?

Ten eerste is het belangrijk om te begrijpen waarom het optimaliseren van uw cookiebanner nuttig voor u kan zijn. Optimalisatie zal variëren, afhankelijk van waar u zich als bedrijf op richt.

Als u een uitgever bent en uw inkomsten zijn gebaseerd op advertentie-inkomsten, kan een hoge acceptatiegraad, met name voor de advertentiegerelateerde cookies, belangrijk voor u zijn.

Als e-commercebedrijf richt u zich bijvoorbeeld op online verkopen. Het is cruciaal dat in ieder geval alle relevante cookies geactiveerd zijn om de bestellingen technisch uit te kunnen voeren.

Als u echter op het gebied van digitale marketing werkt, kan het ook van cruciaal belang zijn dat gebruikers toestemming geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens voor analysedoeleinden. Dit kan betekenen dat u de granulariteit van uw cookiebanner moet aanpassen, inclusief de specifieke doeleinden en categorieën waarvoor persoonsgegevens worden verwerkt.

Factoren die van invloed zijn op hoe uw cookiebanner eruitziet en zich gedraagt

Er zijn veel factoren die het uiterlijk van uw cookiebanner kunnen beïnvloeden. Zoals eerder vermeld, kunt u uw banner dienovereenkomstig aanpassen en het optimalisatierapport van consentmanager in uw voordeel gebruiken als u eenmaal een focus voor uw bedrijf en publiek hebt gedefinieerd en weet welke statistieken het belangrijkst zijn om uw bedrijf te laten groeien.

Om u op weg te helpen, zijn hier enkele factoren waarmee u rekening moet houden bij het optimaliseren van uw cookiebanner:

  1. Voldoe aan uw referentiewet(ten): verschillende landen hebben verschillende vereisten en voorschriften voor toestemming voor cookies. Door een cookiebanner weer te geven die is afgestemd op de locatie van de bezoeker, kunt u ervoor zorgen dat u voldoet aan de lokale wet- en regelgeving als u daar actief bent. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de Europese Unie heeft bijvoorbeeld specifieke toestemmingsvereisten die kunnen verschillen van die in andere regio’s.
  2. Aanpassen aan verschillende gebruikersvoorkeuren: verschillende gebruikersgroepen kunnen verschillende voorkeuren hebben als het gaat om toestemming voor cookies. Door uw cookiebanner af te stemmen op specifieke doelgroepen, kunt u aan hun voorkeuren voldoen en een meer gepersonaliseerde gebruikerservaring bieden. Sommige bezoekers geven bijvoorbeeld de voorkeur aan gedetailleerde toestemmingsopties, terwijl anderen de voorkeur geven aan een eenvoudigere benadering, afhankelijk van uw service/product en industriestandaard. Zolang u voldoet aan de wettelijke vereisten van uw rechtsgebied, kunt u aanpassen hoe uw banner voor de gebruiker wordt weergegeven.
  3. Aanpassen aan verschillende talen en lokalisaties: als uw website zich richt op een internationaal publiek, kan het weergeven van een cookiebanner in de voorkeurstaal van de bezoeker het begrip en de betrokkenheid verbeteren. Door de inhoud van de banner te lokaliseren en ervoor te zorgen dat deze past bij de culturele normen en verwachtingen van verschillende regio’s, kan de gebruikerservaring worden verbeterd en de acceptatiegraad toenemen. Tip: Bekijk ook onze compliancegids voor internationale of meertalige websites.
  4. Vorig gebruikersgedrag volgen: met behulp van gegevens over de eerdere interacties en het gedrag van een gebruiker, kunt u een cookiebanner weergeven die rekening houdt met de eerdere toestemmingen van de gebruiker. Deze gepersonaliseerde aanpak kan de gebruikerservaring optimaliseren door ervoor te zorgen dat terugkerende bezoekers niet steeds dezelfde soorten cookies moeten accepteren. Nieuwe bezoekers kunnen bijvoorbeeld andere thema’s of mededelingen zien dan terugkerende bezoekers. Voor digitale marketeers kan dit een belangrijk kenmerk zijn dat van invloed is op de acceptatiegraad.
  5. Continu testen en optimaliseren: door verschillende versies van de cookiebanner weer te geven, kun je A/B-testen uitvoeren en gegevens verzamelen over de prestaties van verschillende ontwerpen, berichten of plaatsingsstrategieën. Door de resultaten te analyseren, kunt u de meest effectieve varianten identificeren en uw cookiebanner optimaliseren voor maximale acceptatie en gebruikersbehoud.

Belangrijke statistieken in het toestemmingsmanager -optimalisatierapport

Hier is een kort overzicht van de statistieken en gegevens die u kunt gebruiken in het optimalisatierapport:

  • Toptijden: De piekmomenten waarop je de meeste bezoekers en interacties krijgt met je banner.
Grafiek met de piekmomenten waarop gebruikers hun toestemming delen

  • Belangrijkste indicatoren: Welke browser, apparaat of besturingssysteem bezoekers gebruiken om toegang te krijgen tot uw website.
Grafische weergave van de topindicatoren voor de best presterende cookiebanner
  • Acceptatie versus bouncepercentage
Grafiek van acceptatie en bouncepercentage
  • Best Design: Overzicht van de beste cookiebannerontwerpen op basis van het aantal mensen dat toestemming heeft gegeven voor de verwerking van hun persoonlijke gegevens en de procentuele kans om te winnen (een opt-in ontvangen van de gebruiker).
Tabel met cookiebanners met de beste ontwerpen

Enkele van de vele aanpassingen die u aan uw cookiebanner kunt aanbrengen bij het uitvoeren van een A/B-test:

  • Beschikbare knoppen: Accepteren of Weigeren, Sluiten.
  • Positie van uw cookiebanner: plaats uw banner in het midden of in een willekeurige hoek.
  • Kleuren: Kies uit een palet van kleuren of tinten.
  • Tekst: pas de kop, tekst en tekstlengte aan.

U kunt zoveel ontwerpen tegelijk toevoegen als u wilt om een ​​A/B-test uit te voeren. U kunt ook handmatige of automatische optimalisaties uitvoeren. Klik hier voor meer informatie.