Naleving van de regelgeving inzake gegevensbescherming en tegelijkertijd een naadloze online gebruikerservaring bieden, is cruciaal. Dit is waar de staging-functie van pas komt – een krachtige tool in uw consentmanager- dashboard waarmee u uw toestemmingsmechanismen kunt verfijnen, testen en perfectioneren voordat u live gaat voor uw publiek.
Met de consentmanager heb je deze tool altijd bij de hand. Ontdek hoe u het kunt gebruiken om uw toestemmingspercentages te maximaliseren en een naadloze gebruikerservaring voor uw organisatie te creëren.
Wat is de staging-functie van consentmanager?
De staging-functie van consentmanager fungeert als een virtueel lab waar u, als marketeer of uitgever, wijzigingen in uw toestemmingsinstellingen en cookiebanners zorgvuldig kunt opstellen, testen en valideren voordat ze live gaan.
Met de staging-functie van Consentmanager kunt u wijzigingen aanbrengen en evalueren zonder de live-omgeving te beïnvloeden. Dit zorgt ervoor dat elke aanpassing grondig wordt getest, waardoor het risico op bugs en mogelijke schendingen van de naleving wordt geminimaliseerd.
Deze mogelijkheid maakt het niet alleen gemakkelijk om je aan te passen aan veranderende privacyregelgeving, het helpt je organisatie ook om naadloze, gebruikersgerichte ervaringen te creëren die resoneren met je publiek, of je nu toestemmingsprocessen verfijnt of A/B-experimenten uitvoert.
Hoe de staging-functie te gebruiken + voorbeelden
1. Test nieuwe functies
Wanneer u nieuwe functies of functionaliteit in uw CMP introduceert, kunt u deze grondig testen met een steekproef van gebruikers voordat u ze uitrolt naar het hele publiek. Hierdoor kunt u potentiële problemen of fouten opsporen en oplossen voordat ze gevolgen hebben voor uw hele publiek.
Voorbeeld: Veel website-exploitanten veranderen hun “Preference Center”-functie in de loop van de tijd. Hier kunnen gebruikers meestal de soorten cookies selecteren die ze willen accepteren. Test deze functie in het staging-gebied met een steekproef van gebruikers om feedback te krijgen over functionaliteit, bruikbaarheid en acceptatie. Uw publiek geeft misschien de voorkeur aan een ander niveau van transparantie, wat op zijn beurt van invloed is op hoe gedetailleerd en gedetailleerd uw voorkeurscentrum is.
2. Wijzig de toestemmingsstroom
Met staging kunt u testen en wijzigen hoe toestemming wordt verzameld, gepresenteerd en beheerd op uw website. U kunt het toestemmingsproces verfijnen en ervoor zorgen dat het voldoet aan uw specifieke wettelijke behoeften en gebruikersverwachtingen. Bovendien kunt u alle toestemmingsmechanismen bekijken met uw juridische en nalevingsteams om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de huidige wetgeving inzake gegevensbescherming en het interne beleid.
Voorbeeld: Wijzig het toestemmingsproces door een extra stap toe te voegen die het doel van elk type cookie uitlegt of waarom u bepaalde persoonlijke gegevens verzamelt. Je kunt dit nieuwe proces in staging testen om te zien hoe gebruikers reageren op de aanvullende informatie en of er aanpassingen nodig zijn. Het niveau van transparantie rond privacy kan variëren van branche tot branche.
3. Test lokalisaties en vertalingen
Vooral als u een internationaal publiek heeft, kunt u de staging-functie gebruiken om nieuwe vertalingen en gelokaliseerde versies van uw CMP te beoordelen. Dit zorgt ervoor dat de mededelingen nauwkeurig en cultureel passend zijn voor de regio.
Voorbeeld: U lanceert uw CMP in een nieuwe markt met een andere taal. Test de vertaalde banners en zorg ervoor dat ze dezelfde informatie overbrengen als de originele banners.
🔥Tip: Je kunt in de consentmanager kiezen uit meer dan 30 talen, maar je hebt natuurlijk altijd de mogelijkheid om de tekst zelf aan te passen. Daarom raden we je aan om onze staging-functie te gebruiken voordat je live gaat! U wilt niet dat er iets verloren gaat in de vertaling.
4. Spontane en dringende wijzigingen in wetgeving inzake gegevensbescherming
Wanneer er nieuwe privacywetten of -regelgeving worden geïntroduceerd, kan staging u helpen wijzigingen in uw CMP te testen om ervoor te zorgen dat u compliant blijft. U kunt dan controleren of de bijgewerkte mechanismen voldoen aan de vereisten van de nieuwe regelgeving.
Voorbeeld: Uw CMP aanpassen aan de vereisten van een nieuw ingevoerde wetgeving inzake gegevensbescherming, zoals de AVG, CCPA of TCF. Geüpdatete toestemmingsmechanismen en processen voor gegevensverwerking organiseren om ervoor te zorgen dat aan de vereisten wordt voldaan voordat ze live gaan.
5. Reset indien nodig
Als een wijziging in uw live CMP onverwachte problemen veroorzaakt, kunt u met een gefaseerde versie snel terugkeren naar de vorige versie terwijl u het probleem identificeert en oplost.
Nadat bijvoorbeeld een nieuwe versie van uw CMP is geïmplementeerd in de live-omgeving en gebruikers problemen hebben gemeld bij het verkrijgen van toestemming, kunt u snel terugkeren naar de vorige versie in staging-modus terwijl u het probleem onderzoekt.
Hoe de staging-functie in te schakelen
Volg de onderstaande stappen om de staging-functie in uw consentmanager-dashboard in te schakelen. Alle Basic (gratis) gebruikers moeten upgraden naar een betaald abonnement om de add-ons te activeren. Een overzicht van onze gratis en betaalde abonnementen vind je hier .
Voor gebruikers van het Basic-abonnement:
Stap 1: Klik vanaf uw dashboard op “Nu upgraden!” in de rechterbovenhoek van uw pagina.
Stap 2: Klik op de knop “Nu upgraden” van uw gewenste pakket.
Stap 3: Kies de staging-functie onder het gedeelte Pakket en add-ons.
Voor gebruikers met een betaald abonnement:
Zorg ervoor dat staging is ingeschakeld in uw dashboard. Volg hiervoor onze stapsgewijze handleiding hier .
Of ga gewoon naar je dashboard> Ander> Staging en klik op de knop “Inschakelen”.
De staging-functie is een handig hulpmiddel voor bedrijven van elke omvang. Maak van de gelegenheid gebruik om te testen voordat u live gaat en bereid u voor op een toekomst waarin toestemmingsbeheer een strategische troef is, niet alleen een vereiste.