Stel u een scenario voor waarin uw cookiebanner niet alleen aan de regels voldoet, maar ook resulteert in hogere inkomsten. In dit artikel leert u hoe het Traffic Flow Report van consentmanager u kan helpen dit scenario te realiseren. We laten u zien hoe u het rapport rechtstreeks in uw dashboard kunt vinden en samen kijken we hoe u uw gegevens kunt gebruiken om uw cookie-toestemmingspercentage aanzienlijk te verhogen.
Wat is het verkeersstroomrapport van consentmanager ?
Het Verkeersstroomrapport toont de geschiedenis van de ‘toestemming’ van een bezoeker voor een website. Of ze nu op de knop Accepteren of Weigeren klikken, deze negeren of uw site direct verlaten.
Op uw dashboard ziet het rapport er als volgt uit:
Het Verkeersstroomrapport laat veel meer zien dan de vier statistieken die we zojuist noemden. In uw rapport vindt u in totaal tien statistieken.
Statistieken in het verkeersstroomrapport
- Alle zijaanzichten
- Selectie beschikbaar
- Selectie niet vereist
- Selectie niet mogelijk
- Banier weergegeven
- Geaccepteerd
- Afgewezen
- Aangepaste selectie
- Buiten beschouwing gelaten
- bouncepercentage
Hier vindt u de definitie van alle bovengenoemde statistieken.
Waar u het verkeersstroomrapport kunt vinden in uw consentmanager
Om toegang te krijgen tot het rapport, opent u eenvoudigweg uw dashboard . Ga vervolgens naar de sectie Rapporten en u vindt het rapport rechtsonder in uw overzichtsrapport .
Hoe de verkeersstroomgegevens te interpreteren
De gegevens in het Verkeersstroomrapport kunnen vanuit verschillende perspectieven nuttig zijn. Hieronder leggen we uit wat u uit het rapport kunt leren, hoe u bepaalde gegevens kunt interpreteren en welke acties u kunt ondernemen om uw toestemmingsbanner en acceptatiepercentages te verbeteren.
Identificeer hoge bouncepercentages
Het identificeren van hoge bouncepercentages op gebieden als Afgewezen, Verlaten website (bouncepercentage) en Kan niet selecteren zijn belangrijke indicatoren dat uw cookiebanner of misschien uw landingspagina’s kunnen worden verbeterd. Scroll naar beneden voor enkele algemene suggesties over hoe u uw cookiebanner kunt verbeteren.
De statistiek ‘Keuze niet mogelijk’ geeft aan dat de CMP ervoor heeft gekozen de banner niet weer te geven. Dit kan zijn omdat de browser van de gebruiker geen cookies ondersteunt, of omdat de gebruiker de cookiebanner te vaak heeft genegeerd wanneer de banner opnieuw zou moeten worden weergegeven, omdat de gebruiker nog geen selectie heeft gemaakt of omdat er nieuwe instellingen beschikbaar zijn voor opt -in.
Als je een groot aantal gebruikers in de fase ‘Kan niet kiezen’ ziet, betekent dit dat gebruikers bepaalde toestemmingsopties als beperkend of te onduidelijk ervaren.
In dit geval kunt u uw toestemmingsopties vereenvoudigen en verduidelijken om aanvullende informatie te bieden die tegemoetkomt aan de zorgen van gebruikers, vooral als er nieuwe instellingen zijn toegevoegd.
Analyseer aangepaste selecties
Er is sprake van een aangepaste keuze wanneer een gebruiker een cookie-opt-in-banner te zien krijgt en de bezoeker een aangepaste keuze heeft gemaakt. De gebruiker besluit bijvoorbeeld toestemming te geven voor bepaalde gegevenscategorieën en vinkt het bijbehorende vakje aan. Als u merkt dat aangepaste toestemmingen vaker voorkomen, betekent dit dat gebruikers actief op zoek zijn naar aangepaste toestemmingsopties die verder gaan dan wat er wordt aangeboden. Om de acceptatie door gebruikers te maximaliseren, kunt u uw banner optimaliseren om extra gepersonaliseerde toestemmingsopties te bieden. Zo kun je nog steeds gegevens verzamelen van je bezoekers, maar geef je hen de mogelijkheid om te beslissen welk type gegevens je wilt verzamelen. Dit is beter dan bezoekers minder keuze te geven en helemaal geen toestemming te krijgen.
Weet u niet zeker hoe u verder moet gaan? Praat hier met een VNonze deskundigen.
Genegeerde verzoeken begrijpen
‘Genegeerde verzoeken’ in uw Verkeersstroomrapport betekent het aantal cookiebanners dat is weergegeven maar waarvoor de bezoeker geen selectie heeft gemaakt.
Als u een groot aantal genegeerde verzoeken heeft, ook wel bekend als een groot aantal gebruikers dat de toestemmingsprompt ‘negt’, duidt dit erop dat het huidige ontwerp en de tekst van de cookiebanner mogelijk niet opvallend of boeiend genoeg zijn om de interesse van uw gebruikers te trekken. aandacht.
Wat kun je eraan doen? Optimaliseer het ontwerp en de tekst van uw toestemmingsbanner om deze visueel aantrekkelijker en aantrekkelijker te maken. Dit motiveert gebruikers om een actieve beslissing te nemen en vermindert het aantal gebruikers dat het toestemmingsverzoek negeert.
Algemene suggesties om het acceptatiepercentage van uw toestemmingsbanner te verbeteren
Naast de acties die u kunt ondernemen op basis van het analyseren van uw verkeersstroomrapport, kunt u ook eenvoudigweg onze algemene aanbevelingen volgen om uw cookiebanner te optimaliseren.
Voordat we echter verder gaan, moet u controleren of uw cookiebanner aan de wettelijke eisen voldoet. U kunt dit garanderen met onze gratis cookiechecklist hier.
→ Gratis downloadbare checklist voor cookiebanners
Maak het duidelijk en begrijpelijk
Frustreer uw gebruikers niet. Ontwerp uw toestemmingsbanner zo dat deze kort en begrijpelijk is. Het is waarschijnlijker dat gebruikers toestemming geven als ze snel het doel van het toestemmingsverzoek begrijpen. Een duidelijke en beknopte tekst vermindert de dubbelzinnigheid en stelt uw gebruikers in staat weloverwogen beslissingen te nemen zonder zich overweldigd te voelen.
Plaats banners strategisch
Experimenteer met de plaatsing van uw toestemmingsbanner. De plaatsing van uw banner speelt een belangrijke rol in de zichtbaarheid en betrokkenheid van gebruikers. Om de zichtbaarheid van de banner te vergroten, plaatst u deze op een prominente plek, zoals: Bijvoorbeeld bovenaan de pagina. Strategische plaatsing vergroot de kans dat gebruikers de banner zien en erop reageren. Test verschillende posities om de optimale plaatsing voor jouw specifieke platform en doelgroep te vinden.
Benut de kracht van A/B-testen
Voer A/B-tests uit met verschillende bewoordingen en ontwerpen. Elk van de bovenstaande kan worden gebruikt voor A/B-testen. A/B-testen zijn een krachtig hulpmiddel om uw cookiebanner te verfijnen. Dit iteratieve testproces helpt u bij het bepalen van de meest effectieve toestemmingsbannerconfiguratie op basis van gebruikersvoorkeuren. Of u nu de taal optimaliseert om deze gebruiksvriendelijker te maken of de visuele elementen aanpast om deze aantrekkelijker te maken, met A/B-testen kunt u datagestuurde beslissingen nemen om uw toestemmingsbanner te optimaliseren.
Maak uw banner visueel aantrekkelijker
Optimaliseer de visuele aantrekkingskracht van uw banner. Gebruik visueel aantrekkelijke elementen, kleuren en afbeeldingen die bij uw merk passen en tegelijkertijd duidelijk zijn. Een visueel aantrekkelijke toestemmingsbanner is niet alleen opvallend, maar straalt ook professionaliteit en betrouwbaarheid uit, wat het vertrouwen en de acceptatiegraad van gebruikers kan vergroten.
Voeg meer links in
Voeg ‘Meer informatie’-links toe voor gebruikers die meer informatie willen. Sommige gebruikers willen misschien meer weten over toestemmingsopties. Door ‘Meer informatie’-links op te nemen, geeft u gebruikers de mogelijkheid om gedetailleerde informatie te verkrijgen over gegevensverwerkingspraktijken. Dit bevordert de transparantie en het vertrouwen en kan het toestemmingspercentage verhogen, omdat gebruikers zich beter geïnformeerd en zelfverzekerder voelen in hun beslissingen. Een evenwicht tussen eenvoud en breedsprakigheid zorgt ervoor dat uw toestemmingsverklaring een breed scala aan gebruikersvoorkeuren aanspreekt.
Profiteer van de gegevens van uw website met consentmanager
Met consentmanager kunt u uw kennis over data in de praktijk brengen. Bied uw gebruikers een naadloze gebruikerservaring. Begin nu met een gratis cookie-websitescan !