Cookie Consent Manager voor detailhandel / e-commerce
Door de opkomst van mobiele apps is de hoeveelheid data die van consumenten wordt verzameld toegenomen. Dit heeft geleid tot bezorgdheid over de privacy en veiligheid in de detailhandel. Om betere retaildiensten te kunnen bieden, moeten bedrijven klantgegevens op hun websites verzamelen en evalueren. Dus hoe kunnen retailers ervoor zorgen dat hun klanten toestemming geven voor tracking en cookies? Met Consentmanager doet u dit te allen tijde efficiënt en volgens de wet.
Aanbevolen door veel e-commerce websites
AVG Retail: Hoe krijg ik geldige toestemming?
U moet ervoor zorgen dat mensen begrijpen waar ze mee instemmen als ze u hun persoonlijke informatie geven. Volgens de AVG moet toestemming vrij, specifiek, geïnformeerd en ondubbelzinnig zijn .
Toestemming is gratis als de site ook zonder analysecookies door de klant kan worden gebruikt (logisch, technisch noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld). Consentmanager blokkeert automatisch alle cookies zonder toestemming . Dit zorgt ervoor dat u aan de veilige kant zit.
Toestemming is specifiek als individuele cookies kunnen worden toegestaan en toestemming niet algemeen hoeft te zijn. Dit betekent ook dat de specifieke selectie op elk moment door de gebruiker moet kunnen worden gewijzigd. Met de cookie consent banners van Consentmanager zijn aparte toestemmingen eenvoudig mogelijk en administreerbaar. Volgens de AVG hebben klanten ook recht op informatie en verwijdering. Dit betekent dat u op verzoek individuele cookies moet kunnen vinden of verwijderen. Denk alleen al aan de tijd en arbeidsmiddelen die nodig zijn voor deze wettelijke vereiste. Consentmanager vereenvoudigt en versnelt dit proces.
Toestemming is geïnformeerd als u de klant volledig en transparant instrueert over de exacte gegevens en het gebruik ervan (verwerking/doorgifte aan derden). De cookieverklaringen van Consentmanager zijn altijd wettelijk conform en beschikbaar in meer dan 30 talen.
Toestemming is ondubbelzinnig als het een opt-in procedure is en de klant actief zijn wil kenbaar maakt door de opties aan te vinken. Voorgeselecteerde selectievakjes zijn niet toegestaan. De cookiebanners van Consentmanager volgen de internationale standaard TCF 2.0 (Transparency Consent Framework).
Veel cookiebanners zijn niet ontworpen om aan de wet te voldoen en hebben een hoog risico op waarschuwingen. Als u tijdens de coronapandemie een online winkel in de detailhandel heeft of volledig afhankelijk bent van uw website, moet u met Consentmanager zorgen voor een hoog niveau van juridische en gegevensbescherming in e-commerce.
Aanbevolen door advocaten en functionarissen voor gegevensbescherming
Waar kunnen we je ophalen?
Marketingmanagers, CRM-managers en retailers staan vanwege de vele regelgeving van de AVG vaak sceptisch tegenover dataverzameling. De gegevensverzameling moet goed gebeuren, anders kan dit leiden tot verlies van privacy en dus tot boetes. Geen data verzamelen is geen optie omdat marketingcampagnes moeten worden afgestemd op doelgroepen.
De retailuitdagingen met toestemmingsbeheer
De doelgroep leren kennen en analyseren is voor retailers in de e-commerce veel beter dan in de stationaire handel door de hoeveelheid data en dataverwerking. Daar komen en gaan klanten anoniem zonder sporen achter te laten.
Dankzij Google Analytics, cookies & Co. heeft u een uitgebreider inzicht in uw webshop en kunt u daardoor uw campagnes en strategieën efficiënter opzetten. Tegelijkertijd zijn klanten blij met de juiste producten of aanbiedingen. Met gepersonaliseerde campagnes die aansluiten bij de voorkeuren van de klanten, behaalt u veel betere resultaten en kunt u uw knowhow ook inzetten voor lokale handel.
De hele uitdaging van toestemmingsbeheer ligt in personalisatie . U past zich aan de keuzes van uw klanten aan en vraagt hen te kiezen hoe ze met u willen omgaan. Dit geeft hen controle over hun voorkeuren. Klantgerichte marketing is een belangrijk onderdeel van elk bedrijf.
Een bedrijf moet begrijpen hoe het de juiste tools kan gebruiken om zijn doelen te bereiken. Een bedrijf moet ook weten wat voor soort informatie het van zijn klanten moet verzamelen.
Creëer vertrouwen met toestemmingsbeheer
De verwerking van persoonsgegevens op internet is een van de meest gevoelige kwesties op het gebied van gegevensbescherming in de detailhandel. Beoordeel de regelgeving op het gebied van gegevensbescherming daarom niet als een noodzakelijk kwaad, maar gebruik ze als concurrentievoordeel: laat uw klanten zien dat u persoonsgegevens beschermt en volledig achter de behoeften van uw doelgroep staat. Vertrouwen op te bouwen.
Dat begint natuurlijk met het naleven van de AVG-regelgeving op cookiebanners. Maar met Consentmanager gaat u verder: u ontwerpt het ontwerp naar uw wensen en toont uw huisstijlinstellingen bij het eerste contact. Maak de cookiebanner onderdeel van uw merk. Dit zorgt voor een herkenningswaarde voor uw merk.
Verder is gegevensverwerking alleen toegestaan met uitdrukkelijke toestemming. Klanten kunnen deze toestemming te allen tijde intrekken. Hiervoor is een simpele e-mail voldoende. De rechten op gegevensverwerking blijven bestaan nadat de toestemming is ingetrokken. Ook kan de beperking van de gegevensverwerking worden gevraagd.
Dankzij het eenvoudige beheer van de cookietoestemming kunt u klantvragen snel en betrouwbaar afhandelen. Ook als de toestemming voor het moment wordt ingetrokken, heeft u van de gelegenheid gebruik gemaakt om een uitstekende en professionele indruk te maken. Dit is moderne klantenbinding.
Geef je klant de touwtjes in handen
Gegevensbescherming is meer dan alleen de bescherming van persoonsgegevens. Het gaat erom klanten controle te geven over hoe hun gegevens worden gebruikt. Zorg ervoor dat u gebruikersfeedback verzamelt en deze gebruikt om uw product te verbeteren . Uw gebruikers zouden tevreden moeten zijn met uw product, en als dat niet het geval is, breng dan wijzigingen aan om het probleem op te lossen
Bruikbaarheid en klanttevredenheid dankzij Consentmanager
Met Consentmanager verbeter je klantfeedback en de gebruikerservaring op verschillende manieren. Wij hebben jarenlange ervaring in het optimaal ontwerpen, plaatsen, etc. van cookiebanners. A/B-tests met geautomatiseerde optimalisatie en evaluatie verhogen het goedkeuringspercentage en verlagen het bouncepercentage.
Net zoals je in de fysieke detailhandel alleen kunt verkopen als klanten door de deur lopen en je winkel binnenkomen, moet ook je website worden betreden. Met Consentmanager vergroot u het aantal potentiële klanten dat over de drempel stapt.
Door de verhoogde acceptatie van cookies en het langere verblijf krijg je gedetailleerd inzicht in het gebruikersgedrag op je website. Zo kun je zowel je website verbeteren als kennis vergaren over de interesses en voorkeuren van je doelgroep.
Een betere klantervaring leidt tot een hogere conversie, oftewel meer omzet, en geeft in combinatie met de verblijfsduur en een laag bouncepercentage belangrijke signalen af aan zoekmachines als Google of Bing. Goed toestemmingsbeheer wordt zo onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). De positieve ervaring met uw website is dan merkbaar in de stationaire handel, aangezien uw merk wordt geassocieerd met vertrouwen, bruikbaarheid, veiligheid en beschikbaarheid.
Overigens: Consentmanager is snel en eenvoudig te integreren
Er is geen wijziging in uw winkelsysteem nodig om Consentmanager te gebruiken: Onze cookietool is compatibel met alle gangbare systemen: van WordPress tot Typo3, WooCommerce en Shopware tot Drupal, Joomla en nog veel meer. Consentmanager communiceert ook gemakkelijk met alle belangrijke analysetools zoals Google Tag Manager, Google Analytics en vele anderen.
Veel Gestelde Vragen
Weet u niet zeker of u een CMP nodig heeft?
Om je te helpen met zaken als AVG, CMP en toestemming, hebben we hier de meest voorkomende vragen verzameld.
Toestemmingsbeheer is een proces dat retailers helpt te begrijpen wat klanten van hen willen en hoe zij met hen omgaan . Deze informatie wordt gebruikt om betere klantervaringen te creëren, wat uiteindelijk leidt tot hogere verkopen.
Cookietoestemming gaat over de toestemming van de gebruiker voor het plaatsen en verwerken van technisch onnodige cookies en persoonsgegevens. Klanten kunnen bijvoorbeeld tracking door derden voorkomen of specifiek beperken. Een cookiemelding laat gebruikers precies weten wat er wordt verzameld, hoe het wordt verwerkt en wat hun rechten zijn.
Met Consentmanager is Consent Management Provider (CMP) heeft u rechtszekerheid met betrekking tot Cookie Consent en AVG. U verhoogt ook de klanttevredenheid en het goedkeuringspercentage. Hierdoor krijg je dieper inzicht in je doelgroep, optimaliseer je je website en producten of diensten en behaal je betere conversiepercentages.
Houd er rekening mee dat we geen juridisch advies kunnen geven. Sommige punten van deze FAQ kunnen ook in de loop van de tijd veranderen of door rechtbanken anders worden geïnterpreteerd. Raadpleeg daarom altijd uw advocaat!