Facebook Pixel AVG-compatibel maken

Sinds 25 mei 2018 is de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Het heeft een grote impact op de gegevensbescherming op het online gebied. Dit geldt zowel voor websites en webshops als voor social media. De Facebook-pixelcookie wordt ook beïnvloed door de hervorming van de EU-gegevensbescherming, die complexe regels voor cookies en gegevensbescherming definieert. Een belangrijke regeling in dit verband is de toestemming van de gebruikers die worden beïnvloed door de tracking door de pixels.

Dit bericht biedt je een waardevolle samenvatting van het allernieuwste onderwerp, zoals jij Facebook Pixel AVG ontwerp voldoen. Heeft u nog vragen? Als professionele Consent Management Provider (CMP) is Consentmanager specialist voor alle onderwerpen die te maken hebben met Facebook-pixels en cookies.

Wat regelt de AVG?

Zelfs jaren na de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU weten veel exploitanten van commerciële websites nog niet welk verband er is tussen de set regels en de Facebook-pixelcookie in het bijzonder en online tracking in het algemeen. Daarom biedt dit eerste deel u een overzicht van de koppeling tussen Facebook Pixel en gegevensbescherming.

De AVG is ontworpen om de persoonlijke gegevens te beschermen tegen alle mensen die in contact komen met bedrijven, openbare instellingen, stichtingen, clubs, verenigingen en andere soortgelijke instellingen. Het verzamelen, verwerken, opslaan en verwijderen van deze gegevens - ook via de Facebook-pixelcookie - is nu onderworpen aan uitgebreide regelgeving. Het niet naleven van de voorschriften van de AVG, die een aanvulling vormt op de Federale Wet Bescherming Persoonsgegevens (BDSG) in de Bondsrepubliek Duitsland, kan streng worden bestraft. Het is daarom raadzaam om de regelgeving precies te kennen en te volgen als je Facebook Pixel AVG-compliant wilt maken. Dit artikel is bedoeld om u te ondersteunen bij de wettelijk compliant implementatie.

Facebook Pixel en AVG - zo is alles met elkaar verbonden

Wat heeft de Facebook Pixel te maken met de AVG? Heel makkelijk! De Facebook-pixel kan de regelgeving inzake gegevensbescherming torpederen als de tracking niet op een juridisch veilige manier wordt gebruikt.

Maar wat is deze tracking precies?

Tracking op internet betekent dat website-exploitanten de "surfsporen" van gebruikers volgen met behulp van geschikte tools. Concreet verzamelen ze gegevens van gebruikers waarmee ze Conclusies over hun persoon en gedrag ontvangen. Het doel van dergelijke maatregelen is om online marketing efficiënter te maken voor de doelgroep en natuurlijk om meer omzet te genereren. Zo kan bijvoorbeeld worden vastgesteld of het klikken op een advertentie daardoor tot een aankoop van het betreffende product heeft geleid.

Het probleem met tracking zijn de gevoelige gegevens die worden verzameld via methoden zoals de Facebook-pixelcookie. In deze context betekent ‘gevoelig’ dat bij hen de Persoon achter de gebruiker kon worden opgemaakt. Dat kan via persoonsgebonden gegevens, maar bijvoorbeeld ook via het IP-adres van de gebruikte computer of smartphone. En dit is precies wat niet is toegestaan, daarom is de "toestemming", d.w.z. de toestemming van de betrokken personen, ook vereist voor de Facebook-pixelcookie.

Voldoet uw website aan de eisen? Ontdek het met onze checklist

Download de checklist

Gebruikerstoestemming is alles en iedereen

Een van de basisregels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, waar uiteraard ook het onderwerp Facebook Pixel en AVG onder valt, is dat de gebruiker altijd toestemming moet geven bij het opslaan van zijn gegevens. En: als hij zijn gegevens ter beschikking stelt, heeft hij ook het recht om de meeste weer te laten wissen. In dit kader ziet de AVG de zogenaamde "Recht om vergeten te worden" voordat. Maar dat is nu juist het probleem. Want hoe kan iemand zulke rechten doen gelden als hij niet eens weet dat er gegevens van hem worden verzameld? Omdat tracking door de Facebook-pixelcookie iets is dat veel gebruikers niet eens merken. En dat is precies waarom het moeilijk is om Facebook Pixel AVG-compliant in te stellen.

Facebook Pixel-gegevensbescherming

De kritiek die er is rond de pixels is dat de tracking cookies persoonsgegevens uitlezen - zonder toestemming van de gebruiker. En voor een Facebook-pixelcookie is de toestemming van de gebruiker een vereiste. De AVG regelt dit duidelijk in artikel 13 van de uitgebreide set regels:

Informatieplicht bij het verzamelen van persoonsgegevens van de betrokkene

Indien persoonsgegevens van de betrokkene worden verzameld, stelt de verantwoordelijke de betrokkene op het moment dat deze gegevens worden verzameld, op de hoogte van het volgende:

  • de naam en contactgegevens van de verantwoordelijke en, indien van toepassing, zijn vertegenwoordiger;
  • indien van toepassing, de contactgegevens van de functionaris voor gegevensbescherming;
  • de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt..."

De gebruiker moet ook de rechtsgrond en eventuele ontvangers van persoonlijke gegevens worden gegeven.

Voor het Facebook-pixel- en AVG-gebied betekent dit alles dat de gebruiker a) op de hoogte moet worden gesteld van het verzamelen van cookies op een website en b) er ook toestemming voor moet geven.

Liever zonder de Facebook-pixelcookie?

Het vereist natuurlijk een hele reeks nauwkeurige en passende maatregelen om Facebook Pixel GDPR-compatibel te maken. Maar het is de moeite meer dan waard als je de onderstaande lijst volgt voordelen bedenk dat een Facebook-pixelcookie met toestemming van de gebruiker meebrengt.

Met de Facebook-pixelcookie kunt u:

  • het effectieve inzicht in het gedrag van bestaande en potentiële klanten van uw bedrijf
  • het ontwikkelen van gerichte campagnes op het tegenwoordig zo belangrijke gebied van social media
  • de ideale manier om de relevante doelgroep te bereiken met een online advertentiestrategie op maat
  • online verkoop verbeteren

De huidige professionele strategieën rond online marketing hebben social media nodig als cruciaal kanaal waarop je doelgroep gevonden kan worden. Het is dus essentieel om deze geïnteresseerden en klanten optimaal te bereiken en aan te spreken. Door de problemen rond Facebook Pixel en AVG is het niet opportuun om je kop in het zand te steken en af te zien van zo'n effectieve manier van online adverteren. Omdat online adverteren de basis is geworden voor zakelijk succes. Er zijn talloze onderzoeken die op indrukwekkende wijze bewijzen dat klanten - of het nu B2B of B2C is - tegenwoordig internet gebruiken om geschikte bedrijven, producten en diensten te onderzoeken. Dit betekent dat websites en online winkels en advertenties op sociale media essentieel zijn voor efficiëntie en succes.

Blijf op de hoogte!

Abonneren op de nieuwsbrief

Een tussentijdse conclusie

De Facebook-pixelcookie is een handige methode om gebruikers te volgen als basis voor het creëren van online campagnes waarvan u en uw bedrijf op lange termijn kunnen profiteren. Maar omdat Facebook Pixel gegevens van gebruikers verzamelt, zijn de bepalingen van de AVG van toepassing met betrekking tot cookies. Wat betekent dit concreet voor jou als mogelijke gebruiker van de Facebook Pixel? Waar moet u als websitebeheerder rekening mee houden om de Facebook Pixel GDPR-compatibel te maken?

Met deze tien punten kunt u met toestemming van de gebruiker Facebook Pixel-cookies implementeren in overeenstemming met de voorschriften voor gegevensbescherming. Dit is natuurlijk een dekenstandaard. De op maat gemaakte oplossing voor een Facebook-pixelcookie is verkrijgbaar bij de toestemmingsmanager als gespecialiseerde aanbieder van toestemmingsbeheer.

1. De juiste gegevensbeschermingsverklaring van Facebook Pixel

Om Facebook Pixel AVG-compliant te kunnen gebruiken, is een Facebook Pixel vereist Gegevensbescherming een onmisbare basis voor de betreffende website, webshop of Facebookpagina. In deze privacyverklaring moet je aangeven dat je cookies gebruikt. Ze beschrijven welk type cookies - zoals een Facebook-pixelcookie - ze zijn en wat hun doel is. Eén ding is bijzonder belangrijk: informeer de gebruiker dat hij of zij het recht heeft om op elk moment bezwaar te maken tegen het gebruik van Facebook-pixels en andere trackingmethoden. Dit recht van bezwaar is een centraal recht dat moet worden nageleefd met betrekking tot het gebruik van Facebook Pixel en AVG-bepalingen.

2. De toestemmingstekst

Veel website-exploitanten zijn van mening dat punt 1 (de verwijzing in de gegevensbeschermingsverklaring naar het gebruik van Facebook Pixel voor AVG-compliance van tracking) voldoende is. Maar dat is niet het geval. De gebruiker moet toestemming geven voor het gebruik van Facebook Pixel Cookies, d.w.z. actief akkoord gaan om het gebruik van tracking goed te keuren. Deze toestemming is een essentieel criterium om ervoor te zorgen dat een website Facebook Pixel en GDPR juridisch veilig zijn en naadloos met elkaar worden overeengekomen, aangezien de rechten van de gebruikers op een juridisch veilige en naadloze manier worden geïmplementeerd. Met de toestemmingstekst wordt de toestemming van de websitebezoeker opgesteld.

3. De plaatsing van de toestemmingstekst

Het is belangrijk dat gebruikers de tekst voor toestemming of bezwaar echt herkennen. Daarom is de prominente plaatsing van de toestemmingstekst de be-all and end-all.Er zijn hiervoor twee opties, die ook GDPR-compliant zijn. Gebruik ofwel de klassieke banier voor de Facebook Pixel Cookie Consent of je fade in Pop-up op de website een die het de bezoeker gemakkelijk maakt om toestemming te geven voor tracking. In deze context kunnen bezoekers meestal meerdere opties selecteren voor de toegestane tracking.

4. Definieer de reikwijdte van de tracking

De mate waarin u als websitebeheerder de tracking plant, is ook belangrijk voor de gegevensbeschermingsverklaring en de toestemmingstekst. Een belangrijke term in dit verband is de zgn "Uitgebreide vergelijking". De naam is programma. Gegevens die door Facebook Pixel worden verzameld, zijn ook te vergelijken met gegevens van klanten die al door het bedrijf zelf zijn verzameld. Een voorbeeld zijn klantenlijsten, maar ook e-mailadressen die mogelijk zijn gegenereerd door abonnementen op nieuwsbrieven. Deze combinatie van gegevens en Facebook-pixels kan de gegevensbescherming aanzienlijk beïnvloeden, omdat het mogelijk is om gebruikers te identificeren.

5. Maak de juiste keuze tussen opt-in en opt-out

Het is belangrijk om beide procedures te kennen. Omdat ze erg belangrijk zijn voor de juiste implementatie van het GDPR-compatibel maken van Facebook Pixel. De twee methoden rond de toestemming voor tracking door de gebruiker verschillen doordat de gebruiker actief deelneemt aan de opt-in-procedure om zijn toestemming te geven. Dit wordt bijvoorbeeld gegeven door het actief selecteren van de mogelijkheden (en de bijbehorende omvang) van tracking. De gegevensbeschermingsvereisten met betrekking tot het gebruik van Facebook Pixel zijn op: Opt-in procedure beter uitgevoerd. Bij de uitgebreide gegevensvergelijking is de procedure van de uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker een wettelijke vereiste. Bij de opt-out-procedure wordt daarentegen standaard uitgegaan van toestemming en moet de gebruiker hier mogelijk actief bezwaar tegen maken.

Weet u niet zeker of u een CMP nodig heeft?


6. Selectie van data

Als beheerder van een commerciële website moet u precies analyseren welke gegevens u van gebruikers verzamelt. Dit is ook een van de principes van de AVG dat alleen gegevens worden verzameld die een specifiek doel dienen. Voorbeeld uit het gebied van het abonnement op de nieuwsbrief: Om u te kunnen abonneren op de nieuwsbrief, is het natuurlijk essentieel om gebruikers om hun e-mailadres te vragen. Maar het telefoonnummer of het geslacht zijn overbodige elementen. De situatie is vergelijkbaar met Facebook Pixel en gegevensbescherming: hoe meer plug-ins geschikt zijn om anonieme pseudoniemen van gebruikers op internet te voorkomen, hoe twijfelachtiger en kritischer het proces is vanuit het oogpunt van gegevensbeschermingsfunctionarissen.

7. Houd u aan de chronologische volgorde

Er zijn bedrijven die de functie van de trackingtool gebruiken voordat de gebruiker deze mogelijk heeft ingetrokken. Dit is wettelijk niet toegestaan en wordt meestal bestraft met vervelende boetes. Dus het is fundamenteel alleen de toestemming van de gebruiker moet worden aangenomen voordat de trackingmethoden worden gebruikt. Dit is ook bijzonder belangrijk als er later een gedetailleerde vergelijking is met klantenlijsten en andere gegevens die door het bedrijf zelf zijn verzameld. Als een gebruiker geen toestemming geeft en toch de website en de inhoud gebruikt, betekent dit niet dat hij akkoord gaat met de Facebook-pixelcookie!

8. Implementeer bewijs volgens AVG

Om Facebook Pixel AVG eerlijk te maken, is het ook noodzakelijk dat de gebruiker op elk moment informatie kan krijgen over welke gegevens door hem worden verzameld, opgeslagen en gebruikt. Twee aspecten van de AVG zijn bijzonder belangrijk om een dergelijke gegevensverwerking te kunnen bewijzen. Een daarvan is de zogenaamde Gegevensbeschermingseffectbeoordeling, de andere dat Directory van procedurele activiteiten, die door het bedrijf worden uitgevoerd. Beide moeten worden gedaan door een professionele functionaris voor gegevensbescherming. Toestemmingsmanagers kunnen ook een dergelijke functie vervullen als aanbieder van toestemmingsbeheer.

9. Benoem functionaris voor gegevensbescherming

Het is essentieel om de richtlijnen rond Facebook Pixel en AVG te implementeren. Maar het getuigt ook van de ernst en transparantie waarmee gebruikers de Type en functie van tracking opgehelderd zullen. Daarom moet de in het colofon en de gegevensbeschermingsverklaring genoemde functionaris voor gegevensbescherming ook de individuele vragen van bezoekers van de relevante websites professioneel en nauwkeurig kunnen behandelen. Dit is niet zelden zelfs een voordeel bij online concurrentie, aangezien gebruikers of klanten vooral de voorkeur geven aan en vertrouwen hebben in bedrijven die rekening houden met moderne gegevensbescherming.

10. Gebruik ondersteuning

Het correct koppelen van Facebook Pixel en gegevensbescherming vereist zowel technische als juridische kennis. En deze knowhow is belangrijk. Omdat niet-naleving van de bepalingen van de AVG onaangenaam wordt gesanctioneerd door de gegevensbeschermingsautoriteiten. Er zijn een paar manieren waarop u essentiële gegevensbescherming kunt opnemen in uw online advertentieactiviteiten.

Ondersteuning kan worden geboden door:

  • kant-en-klare plug-ins die Facebook-pixelcookies en toestemmingsverzoeken combineren
  • de bevoegde functionaris voor gegevensbescherming die de koppeling tussen Facebook Pixel en AVG op een wettelijk compliant manier implementeert
  • het gespecialiseerde webbureau dat ook bij activiteiten op social media rekening houdt met gegevensbescherming
  • Toestemmingsmanager als aanbieder van toestemmingsbeheer

Aanbieder van toestemmingsbeheer zoals toestemmingsmanagers bieden een hoge mate van specialisatie rond de toestemming van mensen om hun gegevens te verzamelen en op te slaan door middel van tracking. Als u besluit een CMP-expert in te huren, heeft u het doorslaggevende voordeel dat hij ook de occasionele juridische wijzigingen in Facebook Pixel en AVG integreert. Op deze manier worden uw advertentieactiviteiten op internet opgezet in overeenstemming met de voorschriften voor gegevensbescherming en kunt u zich volledig concentreren op uw kerncompetenties.

FAQ: Veelgestelde vragen over Facebook Pixel en AVG

In principe wanneer persoonlijke gegevens worden verzameld. Hoe meer deze daaraan bijdragen Gevolgtrekkingen over een specifieke persoon getrokken kan worden, des te kritischer zijn de te beoordelen methoden. Het verzamelen van gebruikersgegevens zonder toestemming is niet wettelijk compliant.

Van nature. zowel rond de Herontwerp zowel een website als de Opnieuw starten Naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is essentieel voor bestaande websites. Dit wordt gecontroleerd door de gegevensbeschermingsautoriteiten, evenals door de klanten en vooral de concurrentie.

Er zijn twee basismanieren om gebruik te maken van de competentie van een functionaris voor gegevensbescherming. Je kunt er - bijvoorbeeld als groter bedrijf - een capabel maken medewerkers een functionaris voor gegevensbescherming of deze functie aanstellen als onderdeel van de Uitbesteding instrueren.

Problemen met Facebook Pixel-cookie en privacy? Het CMP is een perfecte partner voor alles wat te maken heeft met activiteiten op internet die vlekkeloos verlopen volgens de wetgeving inzake gegevensbescherming. U kunt de juiste CMP identificeren als in Toestemmingsmanager in een vrijblijvend overleg, goede referenties, concepten op maat en een eerlijke verhouding tussen prijs en prestatie. Ook is het een pluspunt als een CMP ook de rol van functionaris gegevensbescherming op zich neemt.

Veel bedrijven zijn van mening dat door de invoering van de AVG-regelgeving tracking niet langer legaal is. Maar er zijn zeker ook opties Maak Facebook Pixel en AVG compatibel. Er is waardevolle ondersteuning van relevante gespecialiseerde instanties en aanbieders van toestemmingsbeheer, zoals toestemmingsmanagers. Met hun professionele inzicht in actuele wettelijke regelingen scheppen zij duidelijkheid voor de wettelijk conforme uitvoering van de maatregelen.

Nee. De AVG is natuurlijk van toepassing voor alle variantendie dienen om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen en deze vervolgens voor onze eigen zakelijke doeleinden te gebruiken. YouTube is bijvoorbeeld ook een van de sociale media waar gegevens worden verzameld. Facebook-pixels en gegevensbescherming zijn met name relevant omdat de tool veel wordt gebruikt om het succes en de strategische afstemming van advertenties te meten.

CMP

Weet u niet zeker of u een CMP nodig heeft?

Als u niet zeker weet of u een CMP nodig heeft of niet, neem dan contact met ons op - wij helpen u de juiste oplossing voor uw bedrijf te vinden!

Contact