Rechts

YouTube en AVG – Tips voor het gebruik van het videokanaal in overeenstemming met de voorschriften voor gegevensbescherming


Veel bedrijven erkennen het belang van sociale media voor de effectiviteit van hun online marketing. Onder het motto “een foto (of een video) zegt meer dan 1000 woorden”, wordt naast het klassieke Facebook vooral Instagram en YouTube gebruikt. Als je YouTube ook als bedrijfskanaal gebruikt en misschien gegevens van gebruikers wilt verzamelen, moet je voorzichtig zijn: YouTube-cookies en AVG hebben niet noodzakelijk hetzelfde snijpunt. Dit betekent dat je op een paar dingen moet letten zodat de integratie van video’s van YouTube GDPR-compliant is. Anders kunnen waarschuwingen en, onder bepaalde omstandigheden, strenge straffen worden uitgevaardigd.

Dit overzicht vat de belangrijkste zaken over YouTube en de AVG samen – in het bijzonder over het onderwerp YouTube-cookies en toestemming . Als u vragen heeft, is een gespecialiseerde aanbieder van toestemmingsbeheer, zoals consentmanager, de juiste contactpersoon.

Toestemmingsoplossing voor Smart TV's

Wat regelt de AVG?

AVG is de afkorting voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit is een set regels van de Europese Unie die sinds 25 mei 2018 van kracht is en een aanvulling vormt op de Federale Wet Bescherming Persoonsgegevens (BDSG) in Duitsland. Het doel van de regelgeving is de bescherming van persoonsgegevens . Dit omvat niet alleen de klassiekers zoals naam en geboortedatum. Ook het IP-adres van een computer of mobiele telefoon telt, omdat deze gegevens in principe geschikt zijn om de persoon achter de gebruiker te achterhalen.

De AVG bestaat uit inleidende principes en veel complexe regelgeving die voor de leek moeilijk te classificeren is. De verordening is van toepassing op alle bedrijven of instellingen, verenigingen of clubs die gegevens van mensen verzamelen, opslaan en verwerken – offline of online. Er zijn een hele reeks rechten die prospects of klanten hebben op grond van de AVG, zoals het recht op informatie, het recht om toestemming te geven voor bepaalde gegevensverwerking of het recht op gegevenswissing. Met name de toestemming (toestemming) komt nader aan de orde, omdat de toestemming van de gebruiker iets is dat in acht moet worden genomen als het gaat om de YouTube-cookie.

Wat heeft een videoplatform met gegevensbescherming te maken?

Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat YouTube GDPR-compatibel is, omdat ze de video’s van het platform kunnen bekijken zonder ingelogd te zijn bij Google. Maar zelfs dat is een vergissing. Gebruik je bijvoorbeeld een van de vele softwareoplossingen waarmee je tracking cookies kunt detecteren en uitschakelen, dan kom je er al snel achter dat – net als bij andere websites – de onopvallende cookies nog steeds druk in de weer zijn om data te verzamelen. Er zijn dus zeker cookies beschikbaar, zelfs als je niet bent ingelogd op YouTube . Naast de YouTube-cookies is het verzamelen van gegevens voor het Google-account bijzonder relevant vanuit het oogpunt van gegevensbescherming.

Wat heeft YouTube met Google te maken?

Google wordt keer op keer genoemd in verband met YouTube en AVG of YouTube en toestemming voor cookies. De reden hiervoor is eenvoudig: YouTube is van Google – en wanneer u zich registreert of inlogt bij YouTube, doet u dit met uw Google-account. En dat is precies wat de voorstanders van privacy wantrouwend maakt over YouTube-cookies.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Koekjes onder het vergrootglas

Wat zijn cookies precies, wat doen de “cookies” op YouTube en wat maakt ze zo kritisch? Cookies zijn kleine tekstbestanden die bij het surfen in de browser op de computer of smartphone worden opgeslagen. Natuurlijk dienen ze een heel specifiek doel voor website-exploitanten: tracking. Tracking is het volgen van gebruikers op internet om geschikte marketingstrategieën te ontwikkelen. De online winkel slaat bijvoorbeeld het winkelwagentje en de aangeklikte producten en de ID van de sessie van de betreffende computer op. Zo krijgen bezoekers tijdens het surfen passende aanbiedingen – of ze dat nu leuk vinden of niet. Misschien heb je met je vaste computer al door de aanbiedingen van grote online giganten gesurft en later soortgelijke advertenties op je smartphone ontvangen? Dit is precies het resultaat van de virtuele cookies. Veel mensen ervaren dit als “spionage”, en daarom zijn cookies onder toezicht van functionarissen voor gegevensbescherming gekomen.

Privacy en Google-account

Wanneer u een Google-account opent, worden ook gegevens verzameld en opgeslagen voor het gebruik ervan (waaronder bijvoorbeeld het herstellen van wachtwoorden en het voorkomen van misbruik). Deze informatie is niet al te uitgebreid: naam, geboortedatum, e-mailadres en telefoonnummer zijn vereist. Dat lijkt vrij onproblematisch. Maar – en dit is een belangrijke factor als het gaat om YouTube en gegevensbescherming – iedereen die in het open Google-account surft, wordt gevolgd met al zijn gegevens. Hierdoor moet de gebruiker automatisch toestemming geven – de YouTube Cookie Consent .

AVG – toestemming als belangrijk criterium

De kern van de AVG-regelgeving is de bescherming van persoonsgegevens. In dit verband is een kernelement van de Algemene Verordening Gegevensbescherming dat gebruikers toestemming moeten geven voor het verzamelen van gegevens . Dit regelt artikel 6 AVG, dat de titel “Rechtmatigheid van verwerking” heeft:

“(1) De verwerking is alleen rechtmatig als aan ten minste een van de volgende voorwaarden is voldaan:
a) De betrokkene heeft toestemming gegeven voor de verwerking van zijn persoonsgegevens voor een of meer specifieke doeleinden;
[…]”

DSGVO § 6

Dit betekent – ook voor de integratie van YouTube-video’s in uw website – dat de toestemming van de gebruiker verplicht is. Dit kan via de klassieke cookiebanner of een specifieke pop-up. Door dit te doen, stelt u de gebruiker in staat om de cookies te selecteren die hij toelaat. Deze toestemming wordt toestemming genoemd. Als het op selectie aankomt, zou je de gebruiker die een gelinkte YouTube-video op je website bekijkt idealiter drie opties moeten bieden om uit te kiezen:

  • de toestemming voor het verzamelen van cookies die u als beheerder van de website voorstelt
  • Alleen toestemming geven voor die cookies die om juridische en technische redenen nodig zijn voor het gebruik van de website of die verplicht zijn
  • de toestemming voor cookies, die de gebruiker op een door de gebruiker gedefinieerde manier samenstelt

Welke van de drie varianten de gebruikers van uw website en de embedded YouTube-video’s ook kiezen: de YouTube-cookies zijn juridisch veilig en u heeft de AVG met de video’s van YouTube volledig nageleefd.

 

Blijf op de hoogte!

Abonneren op de nieuwsbrief

Videocontent gebruiken – ​zonder toestemming?

Geen goed idee! Juridisch gezien is dit een grijs gebied waardoor je als aanbieder van YouTube-video’s een risico loopt op de AVG. U kunt een cookiebanner weergeven met een algemene melding van het verzamelen van cookies en gebruikers laten beslissen of ze willen doorgaan met browsen of niet. Dergelijk gebruik van YouTube-cookies is echter niet wettelijk conform. Het is belangrijk om actieve toestemming van de gebruiker te krijgen. En u moet deze activiteit garanderen door van uw websitebezoeker te eisen dat hij op een vinkje klikt om bepaalde inhoud te kunnen gebruiken. Zo maakt u uw YouTube-aanbod in overeenstemming met de AVG en beschermt u uzelf tegen waarschuwingen van de advocaten van de mededingings- en consumentenbeschermingsorganisaties en tegen de onaangename sancties van de gegevensbeschermingsautoriteiten als de AVG en BDSG/TTDSG niet in acht worden genomen.

Veel website-exploitanten zijn ook van mening dat het bekijken van video’s van YouTube GDPR-compatibel is als gebruikers zich afmelden bij hun Google-account. Maar zelfs dat is allesbehalve een aanbevolen strategie om YouTube GDPR-compatibel te maken. Ten eerste kan de exploitant van de website de gebruiker niet dwingen het account te sluiten. En ten tweede worden er nog voldoende YouTube-cookies verzameld. Kies dus logischerwijs voor een schone strategie en een waterdichte YouTube cookie toestemming van gebruikers.

Toestemming voor gegevensopslag is absoluut noodzakelijk, vooral als u tracking door cookies combineert met zogenaamde uitgebreide gegevensvergelijking .

Geavanceerde gegevensafstemming – wat is het precies?

Als het gaat om YouTube en AVG, is het onderscheid tussen klassieke cookie-verzameling en het gebruik van YouTube-cookies voor een eventuele uitgebreide gegevensvergelijking bijzonder belangrijk. Geavanceerde data-matching houdt in dat website-exploitanten de gegevens die door de YouTube-cookies worden verzameld, aanvullen met gegevens die ze zelf al hebben opgeslagen, zoals klantenlijsten. Vooral de functionarissen voor gegevensbescherming kijken hier kritisch naar, want hoe meer data er wordt verzameld, hoe makkelijker conclusies kunnen worden getrokken over de mensen erachter . En dat is precies wat de voorschriften voor gegevensbescherming niet toestaan zonder toestemming bij het volgen met YouTube-cookies. Dus: als u YouTube-cookies gebruikt als onderdeel van een uitgebreide gegevensvergelijking, moet de YouTube-cookietoestemming door de gebruiker worden geïmplementeerd, anders is het gebruik van YouTube niet AVG-conform.

Google Double Click – wat is het en wat betekent het voor YouTube en AVG?

YouTube is eigendom van Google LLC. en is daarom ook onderworpen aan de gegevensbeschermingsvoorwaarden van de Amerikaanse groep. Dit geldt ook voor zijn advertentieplatform. Double Click is het advertentieproduct van Google en omvat uitgebreide tracking van gebruikersgegevens. Concreet betekent dit: als u YouTube-services gebruikt door YouTube-video’s in websites in te sluiten, combineert de service uit de VS dit met uitgebreide tracking van de gebruikers die dergelijke aanbiedingen gebruiken . Natuurlijk moet u ook de voorschriften voor gegevensbescherming implementeren als u bijvoorbeeld Facebook Pixel gebruikt. Maar als u YouTube en dus indirect ook Google gebruikt, zijn gegevensbeschermingsmaatregelen bijzonder relevant. Dus: maak de integratie van video’s van YouTube AVG-compliant!

Hieronder vindt u enkele tips over hoe u YouTube Cookie Consent professioneel kunt implementeren en hoe u YouTube GDPR-compliant kunt maken. Specialisten voor YouTube en AVG zijn aanbieders van toestemmingsbeheer, zoals consentmanager.

1. Privacybeleid en functionaris voor gegevensbescherming

De solide gegevensbeschermingsverklaring is het ultieme van een professionele en gegevensbeschermingsconforme website. In dit verband kunt u ook verwijzen naar de diensten van Google en de link naar het volgen van embedded YouTube-video’s. U kunt ook beschrijven dat elke gebruiker zijn eigen bijdrage kan leveren aan zijn eigen gegevensbescherming, bijvoorbeeld door bezwaar te maken tegen de trackingmaatregelen van Google of door de juiste instellingen in zijn Google-account te maken. Noem ook de functionaris voor gegevensbescherming die verantwoordelijk is voor de website van uw bedrijf. U kunt deze intern benoemen of extern bestellen.

2. Verkrijg toestemming van gebruikers

De toestemming van de gebruiker voor gegevensgevoelige acties is ook onontbeerlijk voor de website die aan de gegevensbescherming voldoet en het gebruik ervan. Gebruik cookiebanners waarmee gebruikers verschillende opties kunnen kiezen. Deze selectie, d.w.z. het bewust aanklikken van een optie, maakt het beslissende verschil of een YouTube-cookietoestemming wordt gegeven of niet. In duidelijke taal: Als de gebruiker kiest voor een bepaald vinkje en dus een speciale optie voor de cookies, betekent dit een traceerbare en verifieerbare activiteit dat de bepalingen op YouTube en DSGVO door u volledig zijn nageleefd. U creëert zo de basis dat uw website niet kan worden aangevallen door functionaris voor gegevensbescherming en concurrenten.

3. Gebruik de uitbreidbare gegevensbeschermingsmodus

Het insluiten van een YouTube-video in uw website is eenvoudig, zelfs voor de leek. Zo werkt dat:

  1. selecteer de juiste video
  2. druk op de “Delen” knop
  3. selecteer de optie “Insluiten”
  4. Gebruik de “Toon meer” optie
  5. selecteer de modus “uitgebreide gegevensbescherming”
  6. Controleer de gegenereerde link
Schakel de verbeterde privacymodus in bij het insluiten van een YouTube-video

In tegenstelling tot de klassieke link voor embedding, wordt er een speciale link gegenereerd: als de link verschijnt met de URL www.youtube-nocookie.com, weet je zeker dat YouTube-cookies worden gebruikt in overeenstemming met de AVG en dat je handelt in overeenstemming met de voorschriften voor gegevensbescherming. (Belangrijk: toestemming om YouTube in te sluiten is nog steeds vereist!)

4. Gebruik consentmanager Dynamische inhoudsblokkering

Als u consentmanager als cookiebanner op uw website gebruikt, kunnen we de YouTube-video automatisch blokkeren en in plaats daarvan een voorbeeldafbeelding weergeven. Als de gebruiker YouTube nog niet heeft goedgekeurd, is hij beschermd en ziet hij tegelijkertijd wat hij op dit punt zou kunnen zien (dwz een preview van de YouTube-video) samen met de mogelijkheid om deze video expliciet te activeren.

Doe de test: als je nog geen toestemming hebt gegeven voor YouTube op onze website, zou je nu hier de preview moeten zien:

Als u al toestemming heeft gegeven voor YouTube op onze website, gaat u als volgt te werk: Klik op het pictogram consentmanager linksonder om de cookie-instellingen op te roepen, YouTube deselecteren en opslaan. Laat de pagina vervolgens opnieuw laden.

5. Bekijk alternatieven

Soms is het niet absoluut noodzakelijk dat het een YouTube-video is die in een website moet worden ingesloten. Video’s kunnen ook worden ingevoerd met klassieke HTML

Veel Gestelde Vragen

Weet u niet zeker of u een CMP nodig heeft?

Om je te helpen met zaken als AVG, CMP en toestemming, hebben we hier de meest voorkomende vragen verzameld.

We zijn zowel technisch als juridisch goed bekend met YouTube en cookies, of YouTube en AVG. Wij zijn de partner waarmee je met Cookie Consent legaal video’s van YouTube kunt integreren in je website.

Niet per se, omdat ze dezelfde problemen met gegevensbescherming hebben . Methoden die de gegevensbescherming op Vimeo verbeteren, zijn meestal ook geschikt voor meer gegevensbescherming op YouTube.

Sommige bedrijven hebben deze overweging omdat ze de gegevensbescherming niet willen schenden. Maar YouTube-video’s zijn efficiënt : ze zijn geïntegreerd in de website, bieden gebruikers een aantrekkelijke toegevoegde waarde en de integratie van YouTube kan op een AVG-compatibele manier worden geïmplementeerd.

YouTube-cookies zijn een vorm van tracking. Niet alle tracking is echter verboden. Er is ook tracking die acceptabel is onder de wetgeving inzake gegevensbescherming met toestemming van de betrokken gebruiker – de zogenaamde YouTube Cookie Consent. Met deze toestemming wordt de gegevensverzameling door middel van tracking bij het gebruik van YouTube-video’s uitgevoerd in overeenstemming met de AVG.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming van de Europese Unie is van toepassing op iedereen die gegevens van personen verzamelt, opslaat en verwerkt. Het geldt zowel voor bedrijven als voor alle andere instellingen die dit doen. Met name de voorschriften van de AVG zijn relevant voor het automatisch verzamelen en volgen van gegevens van gebruikers in het moderne onlinegebied.

Houd er rekening mee dat we geen juridisch advies kunnen geven. Sommige punten van deze FAQ kunnen ook in de loop van de tijd veranderen of door rechtbanken anders worden geïnterpreteerd. Raadpleeg daarom altijd uw advocaat!


meer opmerkingen

EDPB opinion on pay or consent model
Nieuw, Rechts

Het recente besluit van de EDPB over ‘Consent or Pay’-modellen voor onlineplatforms

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Duitsland (Hamburg) hebben de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) om advies gevraagd over de vraag of grote online platforms “consent or pay”-modellen kunnen gebruiken voor gedragsmatige reclame op basis van een geldige en vrijwillige basis. toestemming van de gebruiker. De achtergrond was Meta’s introductie van een abonnementsmodel […]
New regulations US 2024
Rechts

Nieuwe Amerikaanse privacywetten worden van kracht in 2024: Update uw VS-specifieke privacy-instellingen

In de Verenigde Staten zullen in de tweede helft van 2024 nieuwe wetten inzake gegevensbescherming van kracht worden – in Florida, Texas, Oregon en Montana . Bedrijven die in deze staten actief zijn of klanten in deze staten hebben, moeten hun gegevensbeschermingspraktijken herzien om naleving van de nieuwe wetgeving inzake gegevensbescherming te garanderen. Om dit […]