Google Consent Mode v2

Verplicht voor websites en apps

Google vereist sinds maart 2024 dat alle websites en apps Google Consent Mode v2 gebruiken. Een door Google gecertificeerd CMP is dan belangrijk. De consentmanager helpt adverteerders met de geïntegreerde Consent Mode v2 om de conversiegegevens van hun klanten vast te leggen en tegelijkertijd de privacy te beschermen. consentmanager biedt u onder meer:

  • Door Google gecertificeerde CMP-partner met gouden status
  • Volledige ondersteuning voor Google Consent Mode v2
  • Volledige ondersteuning voor IAB TCF 2.2
  • Voor websites, apps en CTV
  • +30 talen en aanpasbaar ontwerp
  • Geïntegreerde crawler en meer

🥇Laatste update: consentmanager is nu een gecertificeerde Google CMP-partner met gouden status

Als een van de eerste Google CMP-partners die de Gold-status heeft behaald, kunt u uw cookiebanner nu rechtstreeks vanuit uw Google Ads-account integreren.

Veelgestelde vragen over Google Consent Mode v2

Om u te helpen Google Consent Mode , cookies, de AVG en het juridisch conforme gebruik van Google-diensten beter te begrijpen, hebben wij hier de meest gestelde vragen voor u samengevat.

  • Wat is de Google Consent Mode?

    Google Consent Mode is een functie van Google die werkt met de cookiebanner of privacywidget op uw website. Deze technologie stuurt automatisch signalen van uw cookiebanner naar de Google-tools die op uw website zijn geïntegreerd. Het kan daarom gegevens verstrekken om Google te helpen de conversies op uw website te begrijpen, zelfs onder beperkte voorwaarden voor gegevensbescherming. De signalen die de cookiebanner naar Google stuurt, bevatten informatie over analytics, advertenties, personalisatie en het delen van gegevens. Zonder deze signalen kan Google geen gebruikers- of e-commercegegevens bijhouden of personalisatie uitvoeren. En om deze signalen te kunnen versturen is het gebruik van een door Google gecertificeerde CMP belangrijk.

  • Hoe werkt de Google Consent Mode precies?

    Wanneer een gebruiker toestemming geeft, stuurt de cookiebanner consentmanager het Google Consent Mode signaal naar de Google Tags op uw website en alles werkt zoals gewoonlijk. Als een gebruiker geen toestemming geeft, beperkt Google de gegevensverzameling voor die categorie gebruikers en telt deze niet meer mee. Met behulp van de Google Consent Mode stuurt de cookiebanner een signaal naar Google zodat Google de beslissing van de gebruiker begrijpt. Google maakt vervolgens onder meer gebruik van conversiemodellering met machine learning om verbanden te leggen tussen specifieke interacties en conversiegebeurtenissen. Voor adverteerders betekent dit dat ze beter kunnen begrijpen hoe hun conversiedoelen worden bijgehouden. Dankzij modellering zal dit zelfs het geval zijn als de bezoeker geen toestemming heeft gegeven.

  • Wat is de Google Consent Mode v2-update? En wat is EUUCP?

    Alle uitgevers en adverteerders die advertenties plaatsen in de Europese Economische Ruimte en de services van Google gebruiken, vallen in de toekomst onder het ‘Google European Union User Consent Policy’ (EUUCP). Google dicteert dus aan website-exploitanten hoe Google-diensten kunnen worden gebruikt in termen van gegevensbescherming. De belangrijkste regelgeving: Sinds maart 2024 zijn websites verplicht een toestemmingsbanner van een door Google gecertificeerd Consent Management Platform (CMP) weer te geven en Google Consent Mode v2 te gebruiken. Bovendien verandert het gedrag van Google bij het tellen van advertentiecampagnes (bijvoorbeeld het volgen van bestellingen): het tellen gebeurt alleen als de gebruiker toestemming heeft gegeven en het bijbehorende signaal via Google Consent Mode v2 naar Google is teruggestuurd. Als je in de toekomst conversies wilt meten, is een gecertificeerde CMP met Google Consent Mode v2 belangrijk.

  • Om geen belangrijke updates te missen, kunt u zich abonneren op onze nieuwsbrief .

Vergelijking van de Google Consent Mode v2

De belangrijkste verschillen tussen de oude en de nieuwe Google Consent Mode v2 op een rij:

Oude Google-toestemmingsmodus

🔴 De Google-toestemmingsmodus is optioneel en wordt gebruikt om modellering in te schakelen

🔴 Het gebruik van een door Google gecertificeerd platform voor toestemmingsbeheer is optioneel

🔴 Het tellen gebeurt wanneer de gebruiker toestemming heeft gegeven, via Google-services of andere services van derden

Google Consent Mode v2

✅ Google Consent Mode is vereist voor tracking

✅ Het gebruik van een door Google gecertificeerd platform voor toestemmingsbeheer is nu verplicht .

✅ Er vindt alleen een telling plaats als de gebruiker toestemming heeft gegeven en het bijbehorende signaal via Google Consent Mode naar Google is teruggestuurd

Aanbevolen door advocaten en functionarissen voor gegevensbescherming

Voor wie is de Google Consent Mode (GCM) relevant?

De Google Consent Mode is relevant voor uitgevers, adverteerders, marketingbureaus, webbureaus en bedrijven die toestemmingsbanners implementeren en Google Analytics of Google Ads gebruiken.

  • Adverteerders

    Adverteerders kunnen de prestaties van hun advertenties effectief volgen. Lees meer over de uitgaven voor advertentiecampagnes en optimaliseer uw biedstrategieën voor advertenties.

  • Digitale marketeers, bureaus

    Onlinemarketeers die toestemming van gebruikers moeten verkrijgen voor advertenties en analyses kunnen Consent Mode gebruiken en belangrijke gegevens blijven verzamelen. Dit leidt tot betere prestatiemarketingresultaten.

  • Website-exploitanten die Google Ads of Analytics op hun website instellen

    Voor website-eigenaren betekent dit een beter inzicht in het gebruikerstraject door meer geaggregeerde gegevens over conversies op hun website.

Hoe werkt deze conversiemodellering?

Google Consent Mode v2 biedt een aantal nieuwe optimalisaties om het meeste uit uw advertentiecampagnes te halen. Deze omvatten met name:

  • Gedragsmodellering in Google Analytics 4 Google gebruikt AI om het gedrag van gebruikers die geen toestemming hebben gegeven voor Analytics-cookies na te bootsen en vergelijkt dit met gebruikers die wel toestemming hebben gegeven voor Analytics-cookies. Hierdoor zijn er meer gegevens beschikbaar in GA4.
  • Conversiemodellering in Google Analytics 4 en Google Ads Conversies (bijvoorbeeld bestellingen of nieuwsbriefregistraties) van gebruikers die geen toestemming hebben gegeven, worden gemodelleerd op basis van de ervaringen met andere gebruikers. Dit betekent dat er meer conversies zichtbaar zullen zijn in GA4 en Google Ads.
Diagram of Conversion Modeling Google Consent Mode

Gemiddeld wordt ongeveer 65% van de conversies hersteld met de Google Consent Mode, die zonder de Google Consent Mode verloren zouden zijn gegaan als de gebruiker geen toestemming had gegeven. Dit gegevenspunt benadrukt de effectiviteit van de conversiemodelleringsaanpak bij het herstellen van verloren conversies zonder uitdrukkelijke toestemming. Adverteerders moeten zich er echter van bewust zijn dat er een minimumaantal van 100 advertentieklikken per dag vereist is om modellering te kunnen gebruiken. Daarom moeten adverteerders ervoor zorgen dat hun advertentiecampagnes deze drempel bereiken.

Gebruikers van Google Consent Mode v2 hebben binnen Google Consent Mode ook de mogelijkheid om te kiezen tussen de opties ‘Geavanceerd’ (zonder blokkeren) en ‘ Basic ‘ (met “harde” blokkering). Door tussen deze opties te kiezen, kunnen adverteerders hun instellingen voor gebruikerstoestemming en tracking afstemmen op hun specifieke privacybehoeften.

PDF-download: Google Consent Mode v2

Ontvang nu uw gratis samenvatting – klik hier!

Voordelen voor adverteerders

  • Hogere datakwaliteit

    Alleen met Google Consent Mode kunt u al uw gegevens bijhouden en meten. Dankzij de ingebouwde conversiemodellering kunt u bovendien gegevens bijhouden die verloren zijn gegaan als gevolg van selectie van toestemming van de gebruiker. Er wordt gebruik gemaakt van conversiemodellering om deze gegevenslacunes te dichten.

  • Betere naleving

    Google Consent Mode v2 kan websites helpen beter te voldoen aan de AVG en ePrivacy . Omdat Google is geselecteerd als een van de ‘poortwachters’ voor de nieuwe Digital Markets Act die door de Europese Commissie wordt afgedwongen, moeten hier hogere eisen op het gebied van gegevensbescherming worden geïmplementeerd. Google Consent Mode v2 is daarom door Google vereist voor alle bezoekers/app-gebruikers uit de EER + VK (ongeacht het land van de website of app-eigenaar).

  • Eenvoudige integratie

    Google Consent Mode kan worden gebruikt met de volgende Google-services.

    • Google Ads (inclusief Google Ads-conversies bijhouden en remarketing)
    • Google Analytics
    • Google Floodlight
    • Google Conversielinker
  • Gebruik een door Google gecertificeerde CMP Houd er rekening mee dat het volgens de vereisten van Google belangrijk is om een ​​door Google gecertificeerde CMP te gebruiken die Google Consent Mode v2 ondersteunt.

Hoe u de Google Consent Mode v2

Met consentmanager is dit heel eenvoudig. Volg eenvoudig deze video stap voor stap door uw consentmanager dashboard. Met slechts een paar instellingen heeft u de Google Consent Mode al geactiveerd en uw website of app volledig juridisch compliant gemaakt. Klik hier voor een gedetailleerde beschrijving van elke stap.

WETTELIJK KADER

Welk juridisch kader is relevant voor de Google Consent Mode?

Niet alle wetten op het gebied van gegevensbescherming wereldwijd zijn relevant voor het gebruik van de Google-toestemmingsmodus, maar over het algemeen zijn gegevensbeschermingswetten die aanzienlijke eisen stellen aan websites en bedrijven in de manier waarop zij gebruikersgegevens verzamelen, verwerken en verwerken, wel relevant voor de Google-toestemmingsmodus. Bedrijven die aan deze regelgeving voldoen, moeten daarom dringend hun gebruik van de Google Consent Mode v2 herzien:

  • Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en ePrivacy-verordening

    Deze wet op de gegevensbescherming is van toepassing in de hele Europese Unie, zelfs als bedrijven niet noodzakelijkerwijs in de EU gevestigd zijn, maar klanten of bezoekers in de EU hebben. De AVG of zijn ‘zuster’, de ePrivacy verordening, vereist dat websitegebruikers in bepaalde gevallen uitdrukkelijke, geïnformeerde toestemming geven voor gegevensverwerking.

  • EU-richtlijn inzake toestemming van gebruikers (EUUCP)

    Het EU User Consent Policy (EUUCP) is een beleid van Google dat vereist dat gebruikers van Google-services het gebruik van cookies op hun website of app openbaar maken en toestemming vragen van eindgebruikers in de Europese Economische Ruimte en het Verenigd Koninkrijk. Dit beleid weerspiegelt de vereisten van de twee belangrijkste Europese wetten op gegevensbescherming, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de ePrivacy-richtlijn, evenals de relevante Britse wetgeving op het gebied van gegevensbescherming.

  • De Google Consent Mode v2 helpt bij het voldoen aan dit beleid door uitgevers en adverteerders toe te staan ​​het gedrag van Google-tags dynamisch aan te passen op basis van de toestemmingsvoorkeuren van gebruikers, terwijl ervoor wordt gezorgd dat er geen identificeerbare informatie naar Google wordt verzonden als er geen toestemming is gegeven.

 

Houd er rekening mee dat het gebruik van Google Consent Mode niet betekent dat uw website/app AVG-compatibel is. Om te bepalen of u aan de AVG voldoet, kunt u hier een snelle scan uitvoeren met onze AVG-compliance scanner.

.

  • Wat is consentmanager en hoe kan consentmanager uw bedrijf helpen?

    consentmanager is een door Google gecertificeerde CMP-tool – simpel gezegd een “cookiebanner”. Het helpt u te voldoen aan alle belangrijke regelgeving op het gebied van gegevensbescherming wereldwijd. consentmanager heeft in het bijzonder nauw samengewerkt met Google om naleving van de nieuwe Consent Mode v2-vereisten te garanderen en om de Consent Mode-ondersteuning voor zijn klanten te garanderen. Met servers die zich uitsluitend in de EU bevinden, staat consentmanager klaar om u als adverteerder te ondersteunen bij uw advertentieactiviteiten. Met Cookie Website Scanner wordt uw website op de hoogte gesteld van eventuele wijzigingen in het privacybeleid. consentmanager CMP is beschikbaar in meer dan 30 talen en is geschikt voor bedrijven van alle soorten en maten, van uitgevers en adverteerders tot marketingbureaus, marketeers en e-commerce operators. De uitgebreide functies van onze CMP variëren van zeer aanpasbare banners, live rapporten of een geïntegreerde crawler tot functies die u helpen uw cookie-acceptatiegraad te verhogen. Dankzij geïntegreerde A/B-testen en optimalisatie met machine learning bereiken onze klanten doorgaans tot 15% hogere acceptatiepercentages.

  • consentmanager , Google-partner en Google-gecertificeerd CMP

    Als toestemmingsbeheerplatform (CMP), gecertificeerd door Google consentmanager u als website-exploitant of app-ontwikkelaar veel te bieden. Onze tool kan naadloos worden geïntegreerd in de services van Google. Wij bieden u een gebruiksvriendelijke interface die u gedetailleerde controle geeft over de toestemming van gebruikers en naleving van de wereldwijde regelgeving inzake gegevensbescherming mogelijk maakt. Dankzij jarenlange ervaring in de advertentietechnologiebranche, bij regelgevende instanties of standaardisatie-instellingen zoals het IAB, bieden wij maatwerk, conforme gegevensregistratie en blijven we gelijke tred houden met veranderende wettelijke vereisten. We bieden onze klanten verschillende integratiemogelijkheden, waaronder plug-ins voor WordPress, Magento en Shopify, evenals uitgebreide monitoring- en rapportagetools met meer dan 12 dimensies en meer dan 30 statistieken in onze rapportagetool. Laat consentmanager uw vertrouwde Google CMP zijn om u te helpen uw advertentiedoelen te bereiken en uw acceptatiepercentages voor cookies te maximaliseren.

We hebben al meer dan 25.000 websites geholpen om te voldoen aan de AVG, TDDDG en ePrivacy

Tot onze klanten behoren enkele van de grootste websites en bekendste merken ter wereld.

… en nog veel meer.

Webinarvideo: Google Consent Mode

Leer gedetailleerd en met behulp van ‘live’ uitleg van onze vakexpert hoe Google Consent Mode v2 werkt en hoe u deze kunt gebruiken om uw advertentie-inkomsten veilig te stellen. Samen doorloopt u de juridische basis en ontdekt u hoe u deze kunt aanpassen aan de processen en omvang van uw onderneming.

Veel Gestelde Vragen

Weet u niet zeker of u een CMP nodig heeft?

Om je te helpen met zaken als AVG, CMP en toestemming, hebben we hier de meest voorkomende vragen verzameld.

De nieuwe Google Consent Mode v2 is een technologie om de beslissing van de bezoeker naar de Google-codes te sturen die in uw website zijn ingebouwd. Het maakt een betere gegevensverzameling mogelijk, zoals zogenaamde conversiemodellering.

Meer informatie over consentmanager als officiële Google CMP-partner vindt u via deze link. Bij ons bent u aan de veilige kant!

De implementatie van Google’s Consent Mode kan worden gedaan met een paar regels code boven de Global Site Tag of de Tag Manager Container. Als u op zoek bent naar manieren om aan de privacyregelgeving te voldoen en conversies te meten, dan bent u hier aan het juiste adres. Ontvang nauwkeurigere rapporten en zorg ervoor dat u uw advertentie-investeringen maximaliseert. Bezoek onze implementatiepagina voor stapsgewijze instructies.

Ja, als u gebruikersgegevens verzamelt en verwerkt en Google-advertenties weergeeft aan gebruikers in de Europese Economische Ruimte, moet u de toestemmingsmodus inschakelen om door te gaan met het verzamelen van doelgroepgegevens.

Om te controleren of de Google Consent Mode is geactiveerd, kunt u onze gratis websitecrawler gebruiken. Voer hier eenvoudig uw website-URL in en scroll naar de onderkant van de crawlerresultaten, waar u kunt zien of de Google-toestemmingsmodus is ingeschakeld.

De Google Consent Mode voldoet aan de AVG, maar u moet weten dat dit niet de enige actie is die u moet ondernemen om volledig aan de AVG te voldoen. Probeer onze gratis scanner om erachter te komen aan welke eisen u moet voldoen en of uw website de compliancetest doorstaat.

Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is voor bepaalde gegevensverwerkingen de uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker niet vereist. Dit omvat gegevensverwerking voor legitieme belangen, contractuele behoeften, wettelijke verplichtingen, vitale belangen, publieke taken en historisch, statistisch of wetenschappelijk onderzoek. Hoewel deze rechtsgrondslagen geen toestemming vereisen, moeten AVG-principes zoals dataminimalisatie en transparantie worden nageleefd en moeten bedrijven gegevens bijhouden om naleving aan te tonen.

Houd er rekening mee dat we geen juridisch advies kunnen geven. Sommige punten van deze FAQ kunnen ook in de loop van de tijd veranderen of door rechtbanken anders worden geïnterpreteerd. Raadpleeg daarom altijd uw advocaat!