Algemeen

Wat zijn cookies?


Cookies eenvoudig uitgelegd – Cookies worden gebruikt om de website draaiende te houden en om professionele marketing te promoten. Een korte introductie.

een stapel koekjes op een witte tafel

Het koekjesmonster is ook op het internet uit om kattenkwaad uit te halen. We hebben het over cookies in de browser, de “cookies” die websites op uw computer achterlaten. Van lekkere koekjes worden we eigenlijk blij, maar bij online cookies is dat niet per se het geval. Met de goedkeuring van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in mei 2018 is het onderwerp cookies in de browser relevanter dan ooit. Op elke website die een gebruiker in de Europese Unie bereikt, moet een banner voor cookietoestemming staan. Het is haar taak om de gebruiker te informeren dat bepaalde gegevens worden verzameld wanneer hij de website bezoekt. Gebruikers kunnen kiezen welke cookies ze willen toestaan. Over het algemeen wordt onderscheid gemaakt tussen technisch noodzakelijke en niet-essentiële cookies .

Cookies eenvoudig uitgelegd

Hier is de definitie van cookies: Cookies zijn kleine tekstbestanden. Ze worden op uw computer opgeslagen wanneer u een bepaalde website bezoekt. Cookies verzamelen informatie die in een of meerdere bestanden kan worden opgeslagen. Een van de meest opgeslagen stukjes informatie is een willekeurig gegenereerd nummer dat wordt gebruikt om uw computer te herkennen. Dit betekent dat u niet bij elk bezoek aan een bepaalde website uw gegevens opnieuw hoeft in te voeren of goederen in de winkelwagen hoeft te plaatsen.

De instellingen van de site worden ook bewaard dankzij cookies, zodat gebruikers niet bij elk bezoek hun gebruikersnaam, wachtwoord of taal opnieuw hoeven in te voeren. De exploitant van de website verzamelt gegevens die het surfgedrag van de gebruikers traceerbaar maken. Dit omvat bijvoorbeeld het IP-adres , de duur en frequentie van paginaweergaven en de bezochte subpagina’s , waarmee een profiel voor een specifieke gebruiker kan worden aangemaakt. Het door de cookies gecreëerde gebruikersprofiel wordt op zijn beurt gebruikt om passende advertenties te plaatsen en gerichte targeting mogelijk te maken.

Welke soorten cookies zijn er?

Niet alle cookies zijn hetzelfde: er zijn per definitie noodzakelijke en niet-essentiële cookies. Veel gebruikers verdelen ze in “goede” en “slechte” bestanden. Goede cookies zorgen voor een optimale gebruikerservaring en worden vooral gebruikt voor de veiligheid. Dit is bijvoorbeeld het geval bij internetbankieren. Hier wordt de verbinding opgeslagen in een enkele cookie en automatisch verwijderd nadat de sessie is beëindigd. Bij zogenaamde tracking cookies is de situatie anders. Ze worden gebruikt om gebruikersgegevens te evalueren en om gepersonaliseerde advertenties te plaatsen . Tracking cookies zijn bijzonder persistent en houden het surfgedrag jarenlang bij. Vanwege de enorme hoeveelheid gegevens die wordt verzameld, kunnen trackingcookies een veiligheidsrisico vormen, omdat vaak ook gevoelige gegevens worden opgeslagen. In dit verband wordt het onderwerp ” cookies en gegevensbescherming ” herhaaldelijk genoemd en krijgt het aandacht.

Cookies en gegevensbescherming: wat kunt u doen aan cookies?

Gebruikers dienen cookies regelmatig van hun computers te verwijderen. Het is het beste om dit na elke sessie te doen. Indien dit niet mogelijk is, dient u de cookies minimaal één keer per maand te verwijderen. Hoewel het in theorie mogelijk is om alle cookies te weigeren , is dit praktisch niet mogelijk aangezien dit betekent dat de meeste websites niet goed zullen werken. De banner voor cookietoestemming geeft u echter de mogelijkheid om alleen bepaalde cookies te accepteren.

Om het langdurig volgen van uw gebruikersgedrag te bemoeilijken, stelt u uw computer zo in dat sessiecookies na elke sessie worden verwijderd. Dit is echter niet altijd praktisch, aangezien u bijvoorbeeld elke keer opnieuw moet inloggen bij webshops of internetapplicaties. De banner voor cookietoestemming biedt de mogelijkheid om u af te melden voor cookies van derden . Deze worden geplaatst door externe providers, dit zijn meestal advertentiebedrijven zoals Google of Facebook . Gebruikers kunnen slechts in zeer beperkte mate begrijpen welke gegevens aan derden worden doorgegeven. Als gebruiker heb je de mogelijkheid om een anti-tracking programma te installeren dat je een overzicht geeft van de cookies die op je computer worden geplaatst . Met het programma kunt u cookies beheren.

Cookies en gegevensbescherming: wat de AVG erover zegt

Hoewel cookies al heel lang bestaan, schonken de meeste gebruikers tot mei 2018 niet veel aandacht aan de kleine tekstbestanden op hun computers. Maar dankzij de AVG is dit fundamenteel veranderd. Kort voordat de AVG van kracht werd, vestigden veel bedrijven de aandacht op de nieuwe regelgeving en kregen ze toestemming van hun klanten voor online marketing. De richtlijn regelt niet alleen het beheer van cookies, maar ook e-mailcommunicatie.

Achteraf gezien werd de regeling zelfs aangescherpt: de opt-in-oplossing is sinds 1 oktober 2019 van kracht . Als gevolg van deze nieuwe regelgeving moet de gebruiker akkoord gaan met het gebruik van cookies. Vóór de aanscherping van de AVG maakten veel bedrijven gebruik van een maas in de wetgeving om tracking en cookies van derden door te drukken. De bijbehorende vakjes waren al aangevinkt op de toestemmingsbanner. Nu zijn deze marketingmethoden niet meer toegestaan. Gebruikers moeten nu zelf de gewenste vinkjes zetten om cookies toe te staan. Dit geldt echter niet voor de noodzakelijke cookies, zonder welke het onmogelijk is om een website te gebruiken.

Cookies en privacy: wat doet een aanbieder van toestemmingsbeheer?

De AVG stelt strikte regels voor websites. Om ervoor te zorgen dat de toestemming voor cookies wettelijk compliant is, is het raadzaam om een toestemmingsbeheerprovider (CMP) te gebruiken. Een CMP is een tool die de levering van de cookie content banner overneemt. Elk bedrijf dat gebruikers in de Europese Unie of internationaal wil bereiken, moet een tool voor toestemmingsbeheer hebben. Er zijn momenteel veel verschillende toestemmingsoplossingen die zowel betaalde als gratis tools bevatten. Het voordeel van een betaalde toestemmingsbeheertool is dat deze meer opties biedt dan een gratis CMP. Dit omvat bijvoorbeeld toestemmingsbanners in meerdere talen , die desgewenst kunnen worden aangepast. Ook de vormgeving speelt een belangrijke rol, want de banner moet passen bij de rest van de website. In de regel is het zinvol om een betaalde oplossing te gebruiken, omdat er anders geen aanvullende diensten kunnen worden geactiveerd. Wie naast de website ook een app exploiteert, wordt hier ook geconfronteerd met de EU-richtlijn. Daarom bieden sommige aanbieders van toestemmingsbeheer nu ook software development kits (SDK’s) voor apps aan. Met SDK’s kan toestemmingsbeheer worden geïntegreerd in systeemeigen apps.

Omdat de richtlijnen nog relatief nieuw zijn, is er een groot gebrek aan precedent en duidelijke regelgeving. Met een toestemmingsbeheertool zit u als beheerder van een website echter aan de veilige kant. Tools voor toestemmingsbeheer zijn gebruiksvriendelijk en kunnen eenvoudig in websites worden geïntegreerd. U weet dus dat het verkrijgen van toestemming voor cookies wettelijk compliant is en dat de gebruikers van uw website in de beste handen zijn.

Conclusie

Eindelijk is er duidelijkheid! Wat zo gemakkelijk gezegd is, is het resultaat van een lang proces van rechterlijke beslissingen en technische implementatie op websites. Welke informatie gebruikers bereid zijn door te geven, is uitsluitend de soevereiniteit van de websitebezoeker. Dat is goed. Welke informatie naast de technisch noodzakelijke cookies aan externe providers wordt doorgestuurd, blijft vanaf het begin transparant. Passende inhoudsoplossingen voor cookies maken de weg vrij voor deze duidelijkheid voor alle pagina’s. In de jungle van nationale en internationale wet- en regelgeving vertalen deze banners wettelijke eisen naar bruikbaarheid en duidelijkheid.


meer opmerkingen

Neues Mobile SDK v3
Algemeen, Nieuw

Nieuwsbrief 10/2024

Nieuwe mobiele SDK v3 Nieuw deze maand is onze Mobile SDK versie 3.0. We hebben de SDK voor mobiele apps volledig opnieuw ontworpen, versneld en verbeterd voor u. Voor ontwikkelaars hebben we de documentatie ook helemaal opnieuw geschreven en demo-apps toegevoegd om het gemakkelijker te maken om aan de slag te gaan. De nieuwe SDK […]
Frau mit Bleistift, die eine Cookie-Banner-Checkliste durchstreicht.
Algemeen

Gids voor een AVG-compatibele cookiebanner uit 2024

Sinds de AVG in 2018 van kracht werd, zijn cookiebanners een integraal onderdeel geworden van de digitale gebruikerservaring. Tegenwoordig komen gebruikers deze pop-ups bijna overal tegen, of het nu op websites , in apps of zelfs op smart-tv’s is. Daarom wordt de naleving van de AVG op onlineplatforms steeds strenger gecontroleerd. Ook de opgelegde boetes […]