Nieuw, Rechts

Het recente besluit van de EDPB over ‘Consent or Pay’-modellen voor onlineplatforms


EDPB-advies over het belonings- of toestemmingsmodel

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Duitsland (Hamburg) hebben de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) om advies gevraagd over de vraag of grote online platforms “consent or pay”-modellen kunnen gebruiken voor gedragsmatige reclame op basis van een geldige en vrijwillige basis. toestemming van de gebruiker. De achtergrond was Meta’s introductie van een abonnementsmodel in oktober 2023, waarbij gebruikers de keuze hebben om ofwel een maandelijks bedrag te betalen om de diensten van Meta te gebruiken zonder reclame, ofwel om de diensten gratis te gebruiken en advertenties te zien – een direct voorbeeld van een ’toestemming’. of Pay”-model.

Het besluit van de EDPB over deze kwestie is dat grote onlineplatforms die hun klanten alleen de keuze geven om ofwel een vergoeding te betalen ofwel toestemming te geven voor de verwerking van persoonsgegevens voor gedragsmatige reclame, niet in overeenstemming zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Een dergelijk model leidt tot gedwongen toestemming en benadeelt gebruikers die zich afmelden. Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) moet geldige toestemming vrijwillig zijn en mogen gebruikers zich niet gedwongen voelen toestemming te geven voor gegevensverwerking om de diensten van een online platform te gebruiken.

In gevallen waarin het gebruik van deze grote onlineplatforms essentieel is voor sociale participatie of toegang tot professionele netwerken, wordt het beperken van de toegang tot degenen die geen toestemming hebben gegeven als negatief beschouwd en niet in overeenstemming met de beginselen van noodzakelijkheid en evenredigheid, doelbinding, gegevensminimalisatie en eerlijkheid in overeenstemming met de AVG.

EDPB -aanbevelingen over naleving

Om aan de normen van de AVG te voldoen, roept de EDPB platforms daarom op om een ​​echt “equivalent alternatief” aan te bieden dat geen extra kosten met zich meebrengt. Dit betekent een mogelijke derde toestemmingsoptie die voor gebruikers geen kosten met zich meebrengt en hen toch in staat stelt gebruik te maken van de diensten van deze grote online platforms.

Implementatie van een derde toestemmingsoptie

Een mogelijke oplossing zou b.v. B. bestaat uit drie knoppen op de cookiebanner: “Ik ga akkoord met alles”, wat zou betekenen dat u vrijwillig akkoord gaat met de verwerking van gedragsreclame; “Ik ga akkoord zonder gedragsreclame”, wat zou betekenen dat u zich afmeldt voor de verwerking van gedragsreclame, maar wel de dienst tot een bepaalde limiet kunt gebruiken; en ten slotte “Ik betaal”, wat zou betekenen dat u niet akkoord gaat met de verwerking van gedragsreclame, maar dat u de dienst met meer functies kunt gebruiken dan de laatste optie.

gebruikers consentmanager kunnen uw aangepaste knop ‘Accepteren zonder gedragsreclame’ toevoegen aan het eerste niveau van uw cookieknop door onze technische instructies op onze helppagina hier te volgen.

Met deze opties kunt u ervoor zorgen dat uw gebruikers meer manieren hebben om toestemming te geven dan alleen het accepteren van alle voorwaarden of het betalen van een vergoeding.

Als u nog vragen heeft, kunt u contact opnemen met consentmanager .


meer opmerkingen

Webinar-GCM-v2-with-Google-and-consentmanager
Algemeen, Nieuw, videos

Webinar: Google Consent Mode v2 met Google en consentmanager

Neem deel aan ons exclusieve webinar, gehost door consentmanager in samenwerking met Google op 12 juni 2024 om 11:00 uur CET. Vanwege de grote vraag naar informatie over de nieuwste Google-vereisten, zal dit webinar u helpen Google Consent Mode v2 beter te begrijpen. Dennis Gingele van Google en Jan Winkler van consentmanager presenteren de essentiële […]
Image for the anniversary of the GDPR on 25 May with
Rechts

6 jaar AVG: een viering van de verreikende impact ervan

We naderen op 25 mei 2024 de zesde verjaardag van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) , die de normen voor gegevensbescherming wereldwijd heeft beïnvloed sinds de inwerkingtreding ervan op 25 mei 2018. De AVG heeft niet alleen de beveiliging en het beheer van persoonsgegevens fundamenteel veranderd, maar ook de rechten van individuen versterkt en de […]