Nieuw

Cookiebanners: de meest voorkomende fouten die u moet vermijden


Een man en een vrouw zitten aan een tafel met een laptop

Naast een privacybeleid is de cookiebanner op een website een even belangrijk onderdeel van de algemene gegevensbescherming, maar klachten over misleidende cookiebanners nemen toe.
Met boetes in petto voor 2022 bevinden we ons momenteel in een toestand waarin website-exploitanten zeer voorzichtig moeten zijn bij het navigeren door het mijnenveld op het gebied van privacy. Je wilt zeker niet de aandacht trekken van gegevensbeschermingsautoriteiten of advocaten (herinner je je de waarschuwingsgolf van Google Fonts 🤯?).

Daarom behandelen we in dit artikel de 5 meest voorkomende fouten bij het gebruik van cookiebanners om u als website-exploitant te beschermen tegen mogelijke boetes en tegelijkertijd de gebruikerservaring voor uw klanten te optimaliseren.

Als je haast hebt, klik dan op de volgende links (helemaal gratis!) en word nu GDPR-compliant :
🚀 Laat nu je website scannen →
🚀 Maak binnen enkele minuten een cookiebanner →

Fout #1: Ze geven geen duidelijke “Akkoord”- en “Weiger”-knoppen weer

De eerste en waarschijnlijk de meest voorkomende fout die u tegenwoordig ziet, is het ontbreken van duidelijke “Akkoord”- en “Weiger”-knoppen, wat verplicht is voor een GDPR-compatibele cookiebanner. Volgens de AVG moeten bezoekers van uw website zowel de knop “Weigeren” als “Akkoord” kunnen herkennen. Merk op dat beide knoppen even herkenbaar moeten zijn.

Herinner je je de krantenkoppen nog begin 2022 toen Google aankondigde dat het een “alles weigeren”-knop zou toevoegen aan zijn cookiebanners? Dit was een minimumvereiste voor het gebruik van een GDPR-conforme cookiebanner, maar ook een bepalend moment dat de noodzaak van deze maatregel definieerde. En dit dankzij de beslissing van de CNIL (Franse instantie voor gegevensbescherming), die Google alleen al in januari 2022 een boete van in totaal 150 miljoen euro oplegde (inclusief YouTube!).

✅ Volg het onderstaande voorbeeld en gebruik de cookie-bannergenerator van consentmanager voor uw website om ervoor te zorgen dat uw cookiemelding de knoppen “Akkoord” en “Weigeren” weergeeft. Ons systeem zal u ook laten zien welke cookiebannerontwerpen we niet aanbevelen.

een screenshot van twee screenshots met een vinkje

Fout #2: Uw cookies niet blokkeren vóór toestemming

Een andere veelgemaakte fout die veel cookiebanners maken, is het niet blokkeren van cookies voordat er toestemming is gegeven.

Wat houdt het vorige blok in en hoe werkt dit mechanisme?

Alle niet-essentiële cookies moeten worden geblokkeerd voordat de gebruiker toestemming geeft. Dit betekent dat uw website de uitvoering van cookies moet kunnen stoppen voordat er toestemming is gegeven. Dit kan een vrij technische taak zijn als u de inhoud van uw website niet zelf beheert. Controleer daarom alle actieve plug-ins die op de achtergrond cookies gebruiken. En als je het niet zeker weet, kan een cookiescanner een grote hulp zijn. De meeste services bieden dit tegenwoordig gratis aan, en daarmee kun je alle plug-ins vinden die momenteel actief zijn op je website.

✅ Nadat u erachter bent gekomen welke van uw services cookies gebruiken, moet u ervoor zorgen dat u een pre-scriptblok instelt. Klik hier voor meer gedetailleerde instructies over het blokkeren van cookies.

Fout #3: Gebruikers kunnen hun toestemming niet wijzigen of intrekken

Een grote tekortkoming van een niet-conforme cookiebanner op een website is dat als de gebruiker van gedachten verandert, hij niet terug kan om zijn instellingen te wijzigen. Veel website-exploitanten verwaarlozen deze optie om visuele redenen. Een widget aan de zijkant van de pagina plaatsen is misschien niet erg esthetisch. Maar wees er zeker van dat dit volgens de AVG verplicht is voor cookiebanners. Uw gebruikers moeten zich ervan bewust zijn dat ze hun voorkeuren op elk moment kunnen wijzigen en u moet hen een gemakkelijke manier bieden om dit te doen.

✅ Zorg ervoor dat de gebruiker na het accepteren of weigeren van cookies met een simpele klik op je websitescherm kan terugkeren naar je cookiebanner.

Met de cookietool van consentmanager kan de widget 100% worden aangepast aan het ontwerp van uw website: logo, plaatsing, lettertype tot in het kleinste detail!

een screenshot van een computerscherm met selectievakjes voor meerdere instellingen

Fout #4: Uw cookiebanner is niet up-to-date

Up-to-date beleid gekoppeld aan uw cookiebanners is een voorwaarde voor uw gebruikers om hun rechten rechtmatig te kunnen uitoefenen. Om deze reden moet u wegblijven van compliance-tools die een eenmalige aankoop bieden. Ze zijn misschien goedkoper, maar houd er rekening mee dat uw polissen mogelijk verouderd zijn . De afgelopen jaren zijn fundamentele gegevensbeschermingskwesties minstens elke 6 maanden veranderd en zijn er nieuwe landen/regio’s bijgekomen. Dan ben je niet meer beschermd zodra de wetgeving verandert. En zoals u weet, evolueert het landschap van privacywetgeving voortdurend.

✅ Zorg ervoor dat je een cookie-bannergenerator gebruikt die bij een wetswijziging automatisch je polis en eventueel de banner bijwerkt. Zorg er ook voor dat u voldoet aan de wetten in het geografische gebied van uw gebruikers en in de regio waar uw bedrijf actief is.

een screenshot van een computerscherm met de melding van cookies en gegevensverwerking gemarkeerd

een screenshot van het targeting-instellingenpaneel van een website

Fout #5: Je gebruikt donkere patronen

Dark Patterns, een ander woord voor misleidende design patterns, is een term bedacht door Harry Brignull op 28 juli 2010 met de registratie van darkpatterns.org. Dit zijn praktijken die ertoe leiden dat de gebruiker een beslissing neemt die hij niet van plan was. Dit gebeurt door middel van visuele trucs waarmee de gebruiker emotioneel verleid kan worden tot het nemen van een voor hem nadelige beslissing. In het geval van cookiebanners kan dit de vorm aannemen van:

  • Vooraf geselecteerde selectievakjes
  • De knop “Afwijzen” vervangen door een knop “Instellingen”.
  • Definitie van marketingcookies als noodzakelijke cookies
  • De kleur van de knop Akkoord is prominenter dan die van de knop Weigeren, waarbij de ene knop de voorkeur krijgt boven de andere
  • Geen optie om alle cookies te weigeren, maar in plaats daarvan af te zien van individuele categorieën op basis van legitiem belang

✅ De gebruiker mag zich niet overgehaald of onder druk gezet voelen om cookies te accepteren. Zorg er daarom voor dat uw cookiemelding geen optische trucs bevat en dat u voldoet aan de AVG-vereisten voor cookies.

Steek hier geen vinger uit en bereid je goed voor op het jaar 2023! Met de cookiebanner van consentmanager vermijd je deze veelgemaakte fouten (en dus boetes) en nog veel meer waar je je kostbare tijd niet aan zou moeten besteden.

Ontdek de cookiebanner van consentmanager !


meer opmerkingen

EDPB opinion on pay or consent model
Nieuw, Rechts

Het recente besluit van de EDPB over ‘Consent or Pay’-modellen voor onlineplatforms

De toezichthouders van Nederland, Noorwegen en Duitsland (Hamburg) hebben de Europese Raad voor Gegevensbescherming ( EDPB ) om advies gevraagd over de vraag of grote online platforms “consent or pay”-modellen kunnen gebruiken voor gedragsmatige reclame op basis van een geldige en vrijwillige basis. toestemming van de gebruiker. De achtergrond was Meta’s introductie van een abonnementsmodel […]
New regulations US 2024
Rechts

Nieuwe Amerikaanse privacywetten worden van kracht in 2024: Update uw VS-specifieke privacy-instellingen

In de Verenigde Staten zullen in de tweede helft van 2024 nieuwe wetten inzake gegevensbescherming van kracht worden – in Florida, Texas, Oregon en Montana . Bedrijven die in deze staten actief zijn of klanten in deze staten hebben, moeten hun gegevensbeschermingspraktijken herzien om naleving van de nieuwe wetgeving inzake gegevensbescherming te garanderen. Om dit […]